طراحی راه‌حل‌های مبتنی بر بازی

مودل(Moodle) چیست و چطور گیمیفیکیشن با آن ترکیب می‌شود؟

مودل(Moodle) چیست
مودل(Moodle) چیست

مودل(Moodle) یک سیستم مدیریت یادگیری(LMS) اوپن سورس است. اگر شما در صنعت آموزش باشید، قطعا اسم مودل رو شنیده‌اید. شرکت‌های زیادی برای بحث آموزش سازمانی از مودل استفاده می‌کنند و به نوعی انتخاب اول خیلی از افراد، این سیستم است.

امکانات مودل

مودل همه چیزی که فکرش را بکنید دارد. از سیستم‌های تکلیف گرفته تا فروم و چت روم و سیستم‌های امتیازی. نکته‌ی مهم در مورد مودل این است که رایگان است و به شدت انعطاف‌پذیر است. شما با تغییرات نسبتا اندکی می‌توانید از آن در مدرسه و دانشگاه استفاده کنید و تجربه خوبی برای فراگیران خود ایجاد کنید.

علت برتری مودل نسبت به خیلی دیگر از LMS ها این است که اوپن سورس است و هرکسی می‌تواند امکانات بیشتری به آن اضافه کند. البته در ایران عزیز خیلی‌ها مبالغ هنگفتی بابت نصب و راه اندازی چنین سرویسی می‌گیرند! به هرحال شما با مئل یک یادگیری شخصی‌سازی شده و تعاملی را خواهید داشت.

گیمیفیکیشن و مودل

قبل‌تر گفتیم که گیمیفیکیشن به معنای ایجاد المان‌های بازی در محیط‌هاییست که ماهیت بازی ندارند. یادگیری هم یکی از همین محیط‌هاست که ماهیت بازی ندارد! پس ما می‌توانیم با اضافه کردن یک سری المان به هسته مودل(Moodle) کاری کنیم که این سیستم گیمیفاید شود.

اگر بخواهیم خیلی ساده به قضیه نگاه کنیم اضافه کردن گیمیفیکیشن به مودل باعث موارد زیر خواهد شد:

  • یادگیری جذاب‌تر و تعاملی‌تر خواهد شد.
  • باعث این می‌شود که فراگیران کمتر درس را رها کنند به بیانی دیگر به نگهداشت کاربر کمک می‌کند.
  • ایجاد حس انگیزه با اضافه کردن مشارکت و رقابت
  • فیدبک آنی

المان‌های گیمیفیکیشن و بازی در مودل

همانطور که بارها گفتیم گیمیفیکیشن با بازی جدی متفاوت است. در مودل امکاناتی وجود دارد که هم از گیمیفیکیشن و هم از بازی جدی برای بهبود تجارب فراگیران استفاده کنیم. موارد زیر از این دسته هستند:

  1. بالا رفتن رتبه
  2. محدود سازی دسترسی
  3. جدول برندگان
  4. کوئیزهای متنوع
  5. h5p

پلاگین‌های مودل(Moodle)

همانطور که گفتم مودل اوپن سورس است و مزیت اصلی آن هم همینست! یعنی افراد متفاوتی می‌توانند برای این LMS، پلاگین بنویسند. به همین دلیل چند پلاگین مهم و مطرح را باهم مرور می‌کنیم.

پلاگین‌های مودل
پلاگین‌های مودلپلاگین‌های مودل

پلاگین Level Up

این پلاگین، از معروف‌ترین پلاگین‌های مودل است. با استفاده از این پلاگین شما می‌توانید یک سیستم گیمیفیکیشن ساده طراحی کنید. برای مثال می‌توانید قوانینی مثل قوانین زیر ایجاد کنید:

  1. هر وقت کاربر این چند کار را انجام داد اینقدر امتیاز به کاربر بده.
  2. هر وقت کاربر اینقدر امتیاز گرفت کاربر به لول بعدی برسد.
  3. اگر یکی از چندشرط زیر برقرار بود به کاربر پاداش بده

همانطور که می‌دانید، عملا طراحی پاداش مهم‌ترین قسمت در طراحی گیمیفیکیشن است. در مودل این پلاگین بهترین و راحت‌ترین کار برای طراحی استراتژی گیمیفیکیشن است.

پلاگین Level Up Availability

برای استفاده از این پلاگین مودل، شما باید حتما پلاگین قبلی را داشته باشید. سپس می‌توانید یک محتوای خاص را برای دیگر افراد محدود کنید. برای مثال تنها افرادی که در لول 5 هستند، قادر خواهند بود به یک محتوای خاص دسترسی داشته باشند.

پلاگین stash

“استش کردن” به معنای پنهان کردن است. برای مثال شما یک کورس آموزشی راجع به بیمه دارید و بعضی از المان‌ها رو در بین دروس استش می‌کنید. این کار باعث می‌شود که در پنل کاربری یک لیست وجود داشته باشد و افراد تلاش می‌کنند تا تمامی المان‌ها را استش کنند.

اما چرا این کار مهم است؟ چون با این کار، کاربران تلاش می‌کنند با دقت بیشتری محتوا را نگاه کنند تا این مطالب را پیدا کنند. و این باعث می‌شود تا خود مطلب را بهتر و دقیق‌تر بخوانند! البته که بعضی‌ها به اشتباه ممکن است فکر کنند که از لحاظ آموزشی این کار اشتباه است که این افراد را به هایلایت سائق مرگ در اینستاگرامم ارجاع می‌دهم.

استش در مودل
استش در مودل

پلاگین Completion Progress

خب همانطور که از اسم این پلاگین مشخص است، وظیفه این پلاگین این است که نشان دهد کاربر چقدر از یک دوره را کامل کرده است. همانطور که در دوره نوروساینس در زندگی بارها توضیح دادیم، این عمل برای تحریک دوپامین انجام می‌شود.

جمع بندی

Moodle یک ابزار فوق‌العاده است! هرچند که ظاهر جذابی ندارد، اما واقعا کار راه انداز است! مشخصا به عنوان تیمی که یک سامانه گیمیفیکیشن در حوزه آموزش ساخته، مودل را کاملا بررسی کردیم و به نظرم نسبت به رقبای دیگرش یک سر و گردن بالاتر است!

تصویر کامران حاتمی
کامران حاتمی
حدود 10 سالی است که در حوزه گیمیفیگیشن و طراحی رفتار به‌صورت تخصصی فعالیت می‌کنم و علاقه زیادی به ترویج این موضوعات در ایران دارم. آقای گیمیفیکیشن یک تیم است و من کامران حاتمی، مدیر این تیم پرانرژی و حرفه‌ای هستم. پیش‌زمینه تحصیلی مهندسی کامپیوتر (از علم و صنعت) و MBA (از امیرکبیر) دارم و در مسیر فعالیتم در حوزه گیمیفیکیشن، مطالعات گسترده‌ای در زمینه‌های نوروساینس، روان‌شناسی و علوم رفتاری داشتم. هم‌چنین کتاب‌های طراحی گیمیفیکیشن، گیمیفیکیشن در تدریس، هر آنچه باید درباره طراحی بازی‌های آموزشی اثربخش بدانید، ۱۴ روز تا شادی پایدار و اضطراب را ترجمه کرده‌ام. در حال حاضر در سوئد هستم.

فهرست مطالب