طراحی راه‌حل‌های مبتنی بر بازی

14 ایده‌ بازی برای نمایشگاهی برای نمایشگاه لوازم خانگی

تصویر پیش فرض کاور بلاگ
تصویر پیش فرض کاور بلاگ

هدف استفاده از بازی نمایشگاهی در نمایشگاه لوازم خانگی، افزایش پاخور و جذابیت غرفه شماست. در این مقاله به بررسی 14 ایده‌ی بازی نمایشگاهی در 4 دسته‌ی متفاوت می‌پردازیم. تیم آقای گیمیفیکیشن در اجرای این ایده‌ها کنار شماست.

1-بازی‌های فیزیکی

بازی‌های فیزیکی برای نمایشگاه لوازم خانگی بسیار جذاب خواهند بود! سعی نکنید در اینجا بازی‌هایی بسازید که نیاز به تفکر خاصی داشته باشد! بازی فیزیکی در نمایشگاه باید تلاش کند تا مخاطب را به جنب و جوش در بیاورد! برای مثال به این اجرا که در نمایشگاه صنعت ساختمان انجام شد، دقت کنید.

ایده‌ی اول: برج وسایل آشپزخانه

در این بازی، بازدیدکنندگان باید وسایلی مانند قابلمه، ماهیتابه و کتری را روی هم بچینند تا یک برج بلند بسازند. قوانین بازی ساده است: هر بازیکن باید وسایل را طوری قرار دهد که برج تعادل خود را از دست ندهد. بازیکنی که بلندترین برج را بسازد، برنده می‌شود.

برج وسایل آشپزخانه
برج وسایل آشپزخانه

ایده‌ی دوم: پرتاب اسفنج ظرف‌شویی

یک هدف بزرگ به شکل سینک ظرف‌شویی طراحی کنید و بازدیدکنندگان با پرتاب اسفنج‌های شبیه‌سازی‌شده تلاش کنند تا امتیاز بگیرند. در این سبک بازی استفاده از یک اپراتور که به بازی هیجان بدهد بسیار مهم است.

پرتاب اسفنج ظرف‌شویی
پرتاب اسفنج ظرف‌شویی

ایده‌ی سوم: مسابقه‌ی جاروبرقی

دو جاروبرقی کوچک را روی یک مسیر مشخص قرار دهید. بازدیدکنندگان باید توپ‌های کوچک روی مسیر را جمع‌آوری کنند. برنده کسی است که سریع‌تر و کامل‌تر مسیر را تمیز کند. استفاده از جدول برندگان در این سبک بازی بسیار مهم است و کاری می‌کند افراد بخواهند رکورد بزنند.

مسابقه‌ی جاروبرقی
مسابقه‌ی جاروبرقی

۲- بازی‌های دیجیتال دانشی در نمایشگاه لوازم خانگی

در این سبک بازی یک استند دیجیتال در غرفه‌ی شما قرار می‌گیرد و خوبی این سبک این است که بازی شما در کانال‌های ارتباطی متفاوتی قرار می‌گیرد. برای مثال در اینستاگرام و سایت و تلگرام شما هم بازی اجرا می‌شود. خوبی دیگر بازی دیجیتال دانشی این است که به سادگی دونفره می‌شود. مثلا اجرای زیر در نمایشگاه نفت و گاز را ببینید.

ایده‌ی چهارم: تمیزکاری هوشمند

در این بازی، داستان از این قرار است که خانه‌ای به هم ریخته است و بازیکن باید با انتخاب وسایل مناسب، خانه را تمیز کند. متن‌های اشتباه شامل وسایلی هستند که به تمیزکاری ربطی ندارند، مثل اسباب‌بازی یا لباس. بازیکن باید آن‌ها را از بین ببرد. خط پایان یک خانه تمیز و مرتب است و شلیک می‌تواند شبیه کشیدن جاروبرقی باشد.

تمیزکاری هوشمند
تمیزکاری هوشمند

ایده‌ی پنجم: شناسایی مواد شیمیایی خطرناک

در این بازی، محصولات مختلف شوینده به صورت متن یا تصویر سقوط می‌کنند. بازیکن باید مواد شیمیایی خطرناک (مانند سفیدکننده‌ها) را شناسایی و حذف کند. خط پایان می‌تواند یک محیط تمیز و ایمن باشد. استفاده از استعاره‌های مرتبط در این سبک بازی بسیار مهم است.

شناسایی مواد شیمیایی خطرناک
شناسایی مواد شیمیایی خطرناک

ایده‌ی ششم: محافظ یخچال

بازیکن باید مواد غذایی خراب را که از بالا می‌افتند، از بین ببرد و تنها مواد سالم را وارد یخچال کند. خط پایان تصویر یخچالی پر از مواد غذایی سالم است. ما مشابه این بازی را برای برند ایلیا استیل در نمایشگاه صنعت ساختمان اجرا کردیم.

محافظ یخچال
محافظ یخچال

3-بازی‌های دیجیتال مهارتی

این سبک بازی عالی است و به نظر من برای عموم شرکت‌ها بهترین سبک بازی است! الهام از بازی‌های مشهوری که در دنیا وجود دارند همیشه یک ایده‌ی خوب است در ابتدا چند مورد در این سبک را بررسی می‌کنیم و سپس چند ایده‌ی جدید مطرح می‌کنیم. برای مثال نمونه‌ی زیر را ببینید.

ایده‌ی هفتم: Fruit Ninja

  • آمار و اطلاعات: بیش از ۱ میلیارد دانلود در دنیا
  • گیم‌پلی: بازیکن با کشیدن انگشت روی صفحه، میوه‌ها را می‌بُرد.
  • تناسب با نمایشگاه لوازم خانگی: می‌توان از این ایده برای معرفی وسایل آشپزخانه مثل چاقوها استفاده کرد.

ایده‌ی هشتم: Cooking Fever

  • آمار و اطلاعات: بیش از ۱۰۰ میلیون دانلود
  • گیم‌پلی: بازیکن در زمان محدود غذاهای مختلف را آماده می‌کند.
  • تناسب با نمایشگاه لوازم خانگی: می‌توان این بازی را برای تبلیغ وسایل پخت و پز بومی‌سازی کرد.

ایده‌ی نهم: Angry Birds

  • آمار و اطلاعات: بیش از ۴.۵ میلیارد دانلود
  • گیم‌پلی: بازیکن با پرتاب پرندگان، سازه‌ها را خراب می‌کند.
  • تناسب با نمایشگاه لوازم خانگی: نسخه‌ای از این بازی می‌تواند شامل پرتاب وسایل آشپزخانه به هدف‌های مشخص باشد.

ایده‌ی دهم: مسابقه‌ی پخت‌وپز

بازیکن باید در ۲ دقیقه غذاهایی را که روی صفحه نمایش داده می‌شود، در ظروف مخصوص بچیند. هر چه سریع‌تر و درست‌تر انجام شود، امتیاز بیشتری می‌گیرد. خوبی بازی دونفره هیجان خاصی است که افراد دارند و حس غرور از بردن.

مسابقه‌ی پخت‌وپز
مسابقه‌ی پخت‌وپز

ایده‌ی یازدهم: نگهداری از وسایل برقی

در این بازی، بازیکن باید وسایل برقی مثل یخچال و مایکروویو را به‌صورت صحیح خاموش و روشن کند و از آن‌ها مراقبت کند. با توجه به وضعیت قطعی برق در ایران استفاده از این نوع بازی می‌تواند یک شمشیر دولبه باشد.

نگهداری از وسایل برقی
نگهداری از وسایل برقی

ایده‌ی دوازدهم: تمیز کردن سریع

بازیکن باید در ۲ دقیقه، لکه‌هایی که روی صفحه نمایش داده می‌شود را با استفاده از ابزارهای مخصوص تمیز کند. هرچه زمان بیشتر بگذرد، این کار سخت‌تر خواهد شد. این همان چیزی است که این سبک بازی را جذاب می‌کند.

تمیز کردن سریع
تمیز کردن سریع

ایده‌ی سیزدهم: مرتب کردن کابینت

بازی شامل مرتب کردن وسایل داخل کابینت است. بازیکن باید وسایل آشپزخانه را طبق سایز یا نوع مرتب کند. در سایت مطلب تحت عنوان جنسیت و گیمیفیکیشن داریم که با خواندن آن مطلب متوجه می‌شوید که این یک بازی دخترانه است!

مرتب کردن کابینت
مرتب کردن کابینت در نمایشگاه لوازم خانگی

۴- بازی‌های دیجیتال شانسی در نمایشگاه لوازم خانگی

وقتی مخاطب شما مردم عادی هستند و محصول شما را می‌شناسند، استفاده از این سبک بازی جذاب است. اگر محصول شما ناشناخته است، سمت این نوع بازی نروید! برای مثال بازی زیر را  که در نمایشگاه کار اجرا کردیم، در نظر بگیرید.

 

ایده‌ی چهاردهم: گردونه شانس آشپزخانه

یک گردونه شانس طراحی کنید که شامل وسایل آشپزخانه مانند مایکروویو، یخچال، یا حتی ظروف کوچک باشد. طراحی کلی گردونه می‌تواند شبیه آشپزخانه‌ای مدرن باشد. ما این بازی را برای برند دارانامهر اجرا کرده‌ایم.

 گردونه شانس آشپزخانه
گردونه شانس آشپزخانه

نتیجه‌گیری

طراحی بازی نمایشگاهی باعث شلوغ شدن غرفه‌ی شما می‌شود و شما می‌توانید خیلی بهتر دستاوردهای خود را به مردم نشان دهید در نمایشگاه لوازم خانگی منزل اگر شما از ابزارهای جدید بازاریابی مثل گیمیفیکیشن استفاده نکنید از رقبا عقب خواهید ماند

پیشنهاد می‌کنیم حتما فرم صفحه‌ی طراحی بازی نمایشگاهی ما را پر کنید تا از یک ساعت مشاوره‌ی رایگان استفاده کنید با این کار، ما امکانات خود را در این زمینه به شما نشان دهیم. همچنین در همان صفحه شما می‌توانید آخرین بازی‌های ما را ببیند.

تصویر کامران حاتمی
کامران حاتمی
حدود 10 سالی است که در حوزه گیمیفیگیشن و طراحی رفتار به‌صورت تخصصی فعالیت می‌کنم و علاقه زیادی به ترویج این موضوعات در ایران دارم. آقای گیمیفیکیشن یک تیم است و من کامران حاتمی، مدیر این تیم پرانرژی و حرفه‌ای هستم. پیش‌زمینه تحصیلی مهندسی کامپیوتر (از علم و صنعت) و MBA (از امیرکبیر) دارم و در مسیر فعالیتم در حوزه گیمیفیکیشن، مطالعات گسترده‌ای در زمینه‌های نوروساینس، روان‌شناسی و علوم رفتاری داشتم. هم‌چنین کتاب‌های طراحی گیمیفیکیشن، گیمیفیکیشن در تدریس، هر آنچه باید درباره طراحی بازی‌های آموزشی اثربخش بدانید، ۱۴ روز تا شادی پایدار و اضطراب را ترجمه کرده‌ام. در حال حاضر در سوئد هستم.

فهرست مطالب