طراحی راه‌حل‌های مبتنی بر بازی

15 ایده برای بازی نمایشگاه چوب و مبلمان با هر بودجه ای!

تصویر پیش فرض کاور بلاگ
تصویر پیش فرض کاور بلاگ

در این مقاله به بررسی 15 ایده بازی نمایشگاهی که در نمایشگاه چوب و مبلمان می‌توانند مورد استفاده قرار بگیرند خواهیم پرداخت. همانطور که در مطلب مربوط به طراحی بازی نمایشگاهی گفتیم، هدف اصلی بازی نمایشگاهی شلوغ کردن غرفه است. حال با معرفی 4 دسته‌ی مختلف به بررسی 15 مورد می‌پردازیم.

1-بازی‌های فیزیکی

این دسته از بازی‌ها شامل فعالیت‌های فیزیکی هیجان‌انگیز است که باعث جلب توجه بازدیدکنندگان و ایجاد ازدحام در غرفه می‌شود. طبیعی است که خیلی از افراد بازی فیزیکی را به بازی دیجیتال ترجیح دهند.

ایده‌ی اول بازی میکرودریل سرعتی

بازدیدکنندگان با یک دریل کوچک باید پیچ‌ها را درون چوب‌های مختلف بسته یا باز کنند. زمان برای هر شرکت‌کننده محدود است و نفراتی که سریع‌تر کار را انجام دهند برنده می‌شوند. ایمنی به طور کامل رعایت می‌شود. ما همچنین مجری برای اجرای طرحی مثل این داریم که به بازی هیجان دهد و امتیازات را ثبت کند.

بازی سرعتی
بازی سرعتی

ایده‌ی دوم بازی ساخت پازل مبلمان

بازدیدکنندگان باید قطعات از پیش برش‌خورده مبلمان کوچک را در کنار هم قرار داده و یک محصول نهایی بسازند. این بازی نه‌تنها هیجان‌انگیز است بلکه مهارت عملی را نیز به نمایش می‌گذارد. افراد بعد از اینکه طرح خود را کامل کردند به اپراتور ما مراجعه می‌کنند و امتیازشان ثبت می‌شود. بلافاصله برای ایشان پیامک ارسال می‌گردد.

ساخت پازل مبلمان
ساخت پازل مبلمان

ایده‌ی سوم چکش طلایی

یک ساختار بزرگ چوبی با میخ‌های درشت تهیه شده که شرکت‌کنندگان باید با چکش‌هایی مخصوص در زمان محدود میخ‌ها را بکوبند. چکش‌ها و میخ‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که خودتان نمی‌توانید آن‌ها را بسازید!

چکش طلایی
چکش طلایی

چیزی شبیه به این را ما برای شرکت آهنگر اجرا کردیم که در زیر کلیپ آن را ملاحظه می‌کنید.

2. بازی‌های دیجیتال دانشی

در این بخش بازی‌هایی طراحی می‌شوند که نیاز به دانش و هوش دارند و بازیکنان از طریق تعامل با نمایشگرها در آن شرکت می‌کنند. این بازی بهترین بازی ماست و یک موفقیت تضمینی را به همراه خواهد داشت. خوبی این روش این است که در همه‌ی نمایشگاه‌ها، سایت و اینستاگرام شما قابل انجام است.

ایده‌ی چهارم سیستم رنگ و طرح

در این سبک بازی یک سری عبارت از بالا به پایین می‌آیند و کاربر باید اطلاعات غلط را از بین ببرد. به نوعی کاربر باید از خط پایان محافظت کند. در اینجا چند مورد داریم که برای هر شرکت اختصاصی طراحی می‌شود. اینکه خط پایان به چه شکل باشد، عمل شلیک چگونه باشد و نوشته‌ها چگونه پایین بیایند. پیشنهادات ما برای نمایشگاه چوب به این شکل است:

  • خط پایان: تصویر یک اتاق کامل شده.
  • عمل شلیک: کشیدن طرح‌ها به سوی بوم.
  • محل‌نگهدار آیتم‌ها: نمونه‌هایی از پارچه، چوب یا رنگ.

3. بازی‌های دیجیتال مهارتی

این دسته از بازی‌ها شامل بازی‌هایی هستند که کاربر با داشتن یک مهارت باید آن‌ها را ببرد. خبر خوب این است که ما در حال حاضر بازی‌هایی داریم که به تم این نمایشگاه بخورند و قبلا موفقیتشان تضمین شده باشد! مشخصا باید تغییراتی در این بازی‌ها داده شود تا مناسب شرکت شما شود اما کلیات بازی‌ها مشخص هستند.

ایده‌ی پنجم کپی کردن بازی Cut the Rope

    • آمار: بیش از 100 میلیون دانلود.
    • گیم‌پلی: بریدن طناب‌ها برای رساندن آب‌نبات به کاراکتر اصلی.
    • چرا مرتبط است؟ به دلیل شباهت با برش چوب و استفاده از ابزار در صنعت چوب.

ایده‌ی ششم کپی کردن بازی  Fruit Ninja

    • آمار: بیش از 1 میلیارد دانلود.
    • گیم‌پلی: برش سریع میوه‌ها.
    • چرا مرتبط است؟ شبیه به برش دقیق چوب و مواد اولیه.

ایده‌ی هفتم کپی کردن بازی Stack

    • آمار: بیش از 50 میلیون دانلود.
    • گیم‌پلی: چیدن بلوک‌ها روی هم برای ایجاد یک برج بلند.
    • چرا مرتبط است؟ مشابه ساخت مبلمان و سازه‌های چوبی.

ایده‌ی هشتم  بازی چیدمان ابزار

چیدن ابزارهای مختلف در جایگاه‌های مناسب یکی از ساده‌ترین کارهایی است که می‌توان انجام داد. این کار وقتی جذاب می‌شود که شما سناریوهای متفاوتی را برای کاربر ایجاد کنید و وی باید ترتیب استفاده از ابزارها را برای مثال مشخص کند.

چیدمان ابزار
چیدمان ابزار

 

ایده‌ی نهم بازی طرح‌های تکراری

بازیکن باید الگوهای مشابه در مبلمان را پیدا کند. این یک بازی قدیمی و عامه‌پسند است! شاید در نگاه اول بازی ساده باشد اما معمولا در نمایشگاه‌ها طبق تجربه‌ی ما، بازی نباید آموزش خاص یا سختی داشته باشد. خوبی این بازی‌ها این است که افراد از قبل قوانینش را بلد هستند!

طرح‌های تکراری
طرح‌های تکراری

ایده‌ی دهم بازی نقاش چوب

رنگ‌آمیزی سریع چوب، مبل یا مسائل دیگر برای خیلی‌ها جذاب است! یکی از اتفاقاتی که در نمایشگاه چوب و مبل اتفاق می‌افتد این است که افراد زیادی با خانواده می‌آیند! این بازی می‌تواند جوری طراحی شود که افراد خانواده همه با هم درگیر بازی شوند!

نقاش چوب
نقاش چوب

ایده‌ی یازدهم بازی پیچ در آوردن

این سبک بازی به شدت اعتیادآور است! حتما با محصولات خود این سبک را امتحان کنید!

ایده‌ی دوازدهم بازی برش سریع

برش تخته‌ها با ابزار دیجیتال دیگر پیشنهاد ماست. پیشتر در مبحثی تحت عنوان جنسیت و گیمیفیکیشن گفتیم که این سبک بازی‌ها پسرانه هستند!

4. بازی‌های دیجیتال شانس

این دسته از بازی‌ها بر پایه شانس طراحی شده و هیجان بیشتری دارند.

ایده‌ی سیزدهم گردونه‌ی شانس

طراحی: به شکل یک اره گردان چوب‌بری با بخش‌های رنگی که هر کدام به یک جایزه اشاره دارد. ما قبلا این کار را برای برند دارانامهر انجام داده‌ایم.

گردونه شانس
گردونه شانس

ایده‌ چهاردهم جک‌پات

طراحی: سه ستون چرخان با تصاویر ابزار چوب‌بری و قطعات مبلمان. ما قبلا این ایده را برای برند فرخنده در نمایشگاه شیرینی و شکلات انجام داده‌ایم.

ایده‌ی پانزدهم پلینکو

بازی پلینکو از بهترین بازی‌هایی است که شما می‌توانید اجرا کنید در زیر اجرای آن را برای غرفه‌ی بیمه‌ی سامان در نمایشگاه کار می‌بینید.

جمع‌بندی

این ایده‌ها به خوبی می‌توانند تجربه‌ی بازدید از نمایشگاه را به یک ماجراجویی جذاب تبدیل کنند و بازدیدکنندگان را جذب غرفه‌ها کنند. هر کدام از این بازی‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که نه‌تنها سرگرم‌کننده هستند، بلکه ارزش‌های شرکت شما را در نمایشگاه چوب نمایان کنند.

ما در تیم آقای گیمیفیکیشن، مشتاقیم تا با فعالین این نمایشگاه در ارتباط باشیم، کافیست فرم صفحه‌ی طراحی بازی نمایشگاهی را پر کنید تا با هم در ارتباط باشید. همچنین در آن صفحه شما انواع کارهای قبلی ما را می‌توانید مشاهده کنید.

تصویر کامران حاتمی
کامران حاتمی
حدود 10 سالی است که در حوزه گیمیفیگیشن و طراحی رفتار به‌صورت تخصصی فعالیت می‌کنم و علاقه زیادی به ترویج این موضوعات در ایران دارم. آقای گیمیفیکیشن یک تیم است و من کامران حاتمی، مدیر این تیم پرانرژی و حرفه‌ای هستم. پیش‌زمینه تحصیلی مهندسی کامپیوتر (از علم و صنعت) و MBA (از امیرکبیر) دارم و در مسیر فعالیتم در حوزه گیمیفیکیشن، مطالعات گسترده‌ای در زمینه‌های نوروساینس، روان‌شناسی و علوم رفتاری داشتم. هم‌چنین کتاب‌های طراحی گیمیفیکیشن، گیمیفیکیشن در تدریس، هر آنچه باید درباره طراحی بازی‌های آموزشی اثربخش بدانید، ۱۴ روز تا شادی پایدار و اضطراب را ترجمه کرده‌ام. در حال حاضر در سوئد هستم.

فهرست مطالب