گیمیفیکیشن یا بازیوارسازی مبحثی است که این روزها شاهد مطرح شدن هرچه بیشتر آن در عرصه های مختلف میباشیم. بحثی نوین و ارزشمند که میتواند تحولی شگرف در مقولههای مختلفی اعم از آموزش، کسب و کار، تفریحاتو سلامت ایجاد نموده و تاثیری مثبت و ارزشمند بر این حوزهها داشته باشد.
در همین راستا پس از کارگاه اموزشی “گیمیفیکیشن در آموزش” که در دانشگاه فردوسی شهر مشهد برگزار گردید، دقایقی با کامران حاتمی، مدیر وبسایت آقای گیمیفیکیشن به گفتگو نشستیم که ماحصل این گفت و شنود را میتوانید در ادامهی مصاحبه، مطالعه نمایید.
- محمد رضا طاهری:
عرض سلام خدمت کامران حاتمی عزیز. عرض خسته نباشید و خداقوت بابت مطالب مفیدی که در کارگاه ارائه کردی.
بدون مقدمه برویم سر اصل مطلب؛ گیمیفیکیشن را خیلی کوتاه تعریف کن و چرایی و چگونگی علاقهمند شدنت به این حوزه را شرح بده.
- کامران حاتمی:
سلام. ممنونم. بله حتما.
“ایجاد شرایط بازی در محیط غیر بازی” تعریف مصطلحی است که برای گیمیفیکیشن معمولا بیان می شود و البته به نظر من کامل نیست.
اما در خصوص نحوه ی آشنایی من با گیمیفیکیشن باید بگویم که این آشنایی به سالها قبل و به بهانهی همکاری من با پروژهی اپلیکیشن طرفداری برمیگردد. مجموعهی طرفداری برای افزایش وفاداری مخاطبینشان یک اپلیکیشن میخواستند و من صرفا میدانستم که ایده و استراتژی اجرایی این اپلیکیشن نیازمند دانستن مقولهای به نام گیمیفیکیشن است.
چون اطلاعی در این زمینه نداشتم به حدود 150 نفر از دوستانم که دنبال کار بودند و از من درخواست داشتند که فرصت کاری مناسبی برایشان مهیا کنم، پیام دادم که ایده و مطالعه روی بحث گیمیفیکیشن با شما و برنامه نویسی آن با من. اما هیچکدام از آنها قبول نکردند و نهایتا خود من مجبور شدم در این زمینه مطالعه کنم و این آغاز آشنایی و علاقهمندی من به مبحث گیمیفیکیشن بود. تازه احساس کردم که عشق واقعی خودم و علاقهی جدی خودم را پیدا کردهام. چیزی که همیشه دنبالش بودم و خیلی برایم جذاب بود.
- محمدرضا طاهری:
چه ارتباطی بین گیمیفیکیشن و بازاریابی وجود دارد؟
- کامران حاتمی:
در بازاریابی، عنصر توجه بسیار کلیدی است و کسب و کارهای مختلفی که در اقیانوس قرمز مملو از رقیب دست و پا میزنند، باید برای جلب توجه مخاطبین و مشتریان اقدامی انجام دهند و چه اقدامی جذابتر از بازی؟!
امروزه دیگر روشهای قدیمی بازاریابی خیلی کارگشا نیستند و مشتریان دیگر به راحتی جذب کسب و کارها نمیشوند. باید از روشهای جدید بهره برد و گیمیفیکیشن یکی از این روشهای کاربردی و جدید است.
- محمدرضا طاهری:
به نظر تو، موانع اجرایی شدن گیمیفیکیشن در ایران چیست؟
- کامران حاتمی:
به نظرمن مشکل مالی و بودجه وجود ندارد و مشکل اصلی نبود طراح قوی، حرفهای، به روز و ایدهپرداز در حوزهی گیمیفیکیشن است. متاسفانه اشتباهات زیادی در طراحی گیمیفیکیشن در ایران میبینم. به عنوان مثال طراحها فکر میکنند که کاربران فقط به دنبال بردن هستند و هیچ برنامهای برای بازندهها ندارند. باید طراحانمان سطح علمی و اجرایی خودشان را ارتقا دهند.
- محمدرضا طاهری:
اگر یک استارتاپ یا کسب و کار سنتی بخواهد از گیمیفیکیشن برای توسعهی کسب و کار خود بهره بگیرد، از کجا باید شروع کند؟
- کامران حاتمی:
من خیلی وقتها برای مشاورهی گیمیفیکیشن نزد برخی از مدیران رفتهام و آنها به من گفتهاند که جای دادن پول به من، نصف آن را به فرد دیگری میدهند تا برود و گیمیفیکیشن یاد بگیرد و بیاید برای آن ها گیم طراحی کند. فکر میکنند که تحلیل و طراحی گیمیفیکیشن به همین راحتی هاست. پیشنهاد من به کسب و کارها اینست که به مشاورها اعتماد کنند و با اتکا به آنها پروژهی گیمیفیکیشن را در کسب و کارشان استارت بزنند.
- محمدرضا طاهری:
به نظر شما موفقترین نمونه ی اجرا شده ایرانی گیمیفیکیشن چیست؟
- کامران حاتمی:
اگر بخواهم راستش را بگویم، هیچ نمونه موفق گیمیفیکیشن ایرانی در سطح حرفهای سراغ ندارم. ولی وبسایت دکمه وقتی بالا میآید، گیمیفیکیشن نسبتا خوبی دارد. همچنین اپلیکیشن طرفداری.
- محمدرضا طاهری:
و همچنین موفقترین نمونه ی خارجی؟
- کامران حاتمی:
دولینگو با اختلاف بهترین است.
- محمدرضا طاهری:
آیا دانشجویان مقطع دکتری و کارشناسی ارشد در نگارش پایان نامه های خود از این مقوله استقبال کرده اند؟
- کامران حاتمی:
بله. افراد زیادی هستند که پایان نامه گیمیفیکیشن برداشتهاند. که بسیار نکتهی مثبتی است. البته بیشتر عناوینی که شاهدش هستم در حوزهی منابع انسانی و تجارت الکترونیک است و متاسفانه هنوز در حوزه زندگی شخصی و سلامت و توسعهی فردی، پایاننامهای ندیدهام. من فکر میکنم که اینها موضوعات بسیار جذاب و کاربردی خواهند بود. همچنین عموما پایاننامهها بیشتر به چیستی و چرایی گیمیفیکیشن میپردازند و نه طراحی و ایده، که این نکته هم باید مد نظر قرار بگیرد.
به همهی عزیزانی که موضوع پایاننامهی خود را در زمینه ی گیمیفیکیشن انتخاب کردهاند، پیشنهاد میکنم که زمینهای را که انتخاب میکنید محدود نمایید تا به مشکل نخورید. مثلا گیمیفیکیشن آموزش کارکنان، خیلی عنوان کلی است و باید محدودتر و تخصصیتر باشد.
- محمدرضا طاهری:
در پایان اگر توصیهای در این زمنیه برای خوانندگان محترم داری مشتاق شنیدنش هستیم.
- کامران حاتمی:
ممنون از شما. عرضی ندارم. فقط به خوانندگان محترم این مصاحبه توصیه میکنم که حتما به وبسایت اقای گیمیفیکیشین مراجعه کنند و از مطالب کاربردی و به روز آن که به صورت تخصصی در حوزهی گیمیفیکیشن است بهره ببرند.
6 پاسخ
گفتگوی خوب و مناسبی بود مطالب خوبی مطرح شد امید که همیشه موفق و سربلند باشید
سلام و سپاس از مطالب خوب تون
اگر امکانش وجود داده در مورد دارم:اپلیکیشن plant nanny superbetter fitocracy the walk
که فرمودین توضیحی یا مطلبی مثل بقیه ی مطالب خوب سایت قرار بدین .. ممنون
ممنونم از سایت خوبت کامران جان… هم اتاقی قدیمی…موفق باشی
وای چقد ذوق کردم یعقوب
میدونم که میدونی سئو چیه! و شاید هم بدونی که من «کامران حاتمی سرچ نکردم» بلکه «گیمیفیکیشن» سرچ کردم. تحلیل ناقص من اینه که پا به اقیانوسی آبی گذاشتی. چون با اینکه زیاد از شروع کار وبسایتت نمیگذره ولی در مورد کلمه کلیدی دم کوتاه «گیمیفیکیشن» رتبه خوبی در گوگل داری. برایت بهترینها را آرزو دارم. این آخری را برای هردویمان میگویم. کمتر غر بزن، هوشمندانه تر کار کن، کاری رو انجام بده که لذت میبری، و رویاهات رو وارد سبک زندگیت بکن.
اگه گرداننده هستی بخواهد، به زودی بهت سر میزنم!
با مهر
یعقوب (همراه با ذوق!)
فدای تو عزیزم موفق باشی حتما بمن سر بزن