من یک عادت بد دارم که در خیلی از اوقات دست به گوشی خود میبرم و کلش رویال بازی میکنم. این عادت آنقدر در من ریشه دوانده است که خیلی از اوقات به صورت ناخودآگاه اتفاق میافتد. به همین دلیل تصمیم گرفتم راجع به این موضوع و روانشناسی پشت این موضوع یک مطلب بنویسم. در پست چرا به عنوان یک طراح بازی آموزشی باید بازی کنیم توضیح دادیم که بازی کردن بسیار مهم است پس بیایید و از کلش رویال بشنوید!
حلقه عادت
در کتاب Tiny Habits، علم عادتها تشریح شدهاست. در حقیقت ما با پدیدهای به نام حلقهی عادت روبرو هستیم. این حلقه از سه جز تشکیل شدهاست که در عکس زیر مشخص شدهاند.
cue یا نشانه، آن چیزی است که یک عادت را تریگر میکند. برای مثال یک حالت احساسی خاص! یک زمان از روز یا حتی یک مکان خاص. برای مثال هروقت من از محل کار به خانه میآیم، قهوه میخورم.
روتین در مثال قهوه به درست کردن و نوشیدن قهوه گفته میشود. در نهایت پاداش به این موضوع اطلاق میشود که در دفعهی اول با انجام این کار چه پاداشی نصیب ما شدهاست. برای مثال در مورد قهوه، میزان کافئینی که ما در وهله اول دریافت میکنیم، میتواند پاداش مربوطه باشد. پس به صورت خلاصه، حلقهی عادتی که ذکر شد، میتواند به ما کمک کند تا عادتهای خوب خود را تقویت کنیم و عادتهای بد خود را از بین ببریم.
ظهور بازی های کژوال
به صورت کلی ما دونوع بازی داریم. بازیهای هاردکور که با کنسول بازی میشود و بازیهای کژوال که همه از آن استفاده میکنند و به راحتی نصب میشوند و مخاطب این نوع بازیها تودهی مردم هستند. آمیرزا، آفتابه، فارم ویل و… نمونههایی از این نوع بازیها هستند. در دههی گذشته، استقبال مردم از بازیهای کژوال زیاد بود.
این موضوع سبب شد که طراحان بازی برای داشتن توجه ما مردم عادی وارد یک رقابت بزرگ با یکدیگر شدند و اگر از دید آن ها به این تجارت نگاه کنیم متوجه می شویم که اگر این طراحان بازی کاری کنند که بازی کردن برای ما مردم عادی یک عادت شود سود بزرگی خواهند کرد!
و خب این تلاشها همراه با سعی و خطا بودهاست. قطعا در آینده، بازیهای اعتیاد آور امروزی بسیار کودکانه جلوه خواهند کرد و بازیهای جذابتری وارد بازار خواهد شد. به همین دلیل به بررسی کلش رویال از منظر تشکیل عادت پرداختهایم تا متوجه شویم که طراحان این بازی چه اهدافی را در سر داشته اند.
مکانیزمهای تشکیل عادت در کلش رویال
به نظر من مخاطب ایرانی دچار فقر بازی است. ما در ایران بازیهای متنوع کمی بازی کردهایم و به همین دلیل هم در مواجه با یک بازی خیلی خوب بیشتر از مخاطب خارجی درگیر میشویم. به بازیهای سبک کلش رویال (MOBA) گفته میشود که به معنی بازیهای آنلاین چند نفرهی جنگی است. معمولا در این بازیها دو تیم با یکدیگر بر سر فتح یک منطقه میجنگند. بازیهای معروفی مثل dota2 league of legends و… از این دست بازیها محسوب میشوند.
با توجه به اینکه این احتمال وجود دارد که شما این بازی را حتی ندیده باشید خلاصهای از این بازی برای داشتن دید بهتر در زیر گذاشته شدهاست.
این بازی در سال 2016 منتشر شد و آمار حیرت برانگیزی خلق کرد. نکتهی جالب این بود که این بازی به شدت آسان است و هر راند بازی نهایتا 3 دقیقه طول میکشد. حال به بررسی چند مورد جذاب در این بازی میپردازیم.
جعبه های گنج زمانی
هر زمانی که شما یک بازی را میبرید به شما یک جعبه گنج داده میشود. اما شما نمیتوانید این جعبه را بلافاصله باز کنید. شما باید یک مدت زمان مشخص صبر کنید تا بتوانید آن را باز کنید. نکتهی جالبتر اینکه مدت زمانی که شما باید صبر کنید متغیر است و بر اساس کمیاب بودن آن جعبهی خاص در بازی مشخص میشود.(اگر اکتالیسیس بلد باشید متوجه قدرت این موضوع میشوید)
تنها یک جعبه در لحظه
حال اگر شما چندین جعبه گنج داشته باشید نمیتوانید همهی آنها را باهم باز کنید و مجبورید تنها یک مورد را باز کنید. حتما متوجه شدهاید که این قوانین در بازی کلش رویال باعث میشوند و باعث میشوند که شما بارها و بارها به بازی برگردید.
ظرفیت محدود
از طرف دیگر کلش رویال میزان جعبههایی که شما به صورت کلی میتوانید داشته باشید را نیز محدود کردهاست. شما چهار جای جعبه دارید به این معنا که اگر شما چهار جعبه را در آنها قرار دهید، دیگر نمیتوانید جعبهی جدیدی ببرید!
این موارد باعث میشوند که شما هر از گاهی به بازی سر بزنید تا مطمئن شوید جای خالی وجود دارد.
محدودیت عامل محبوبیت
اگر در کارگاههای من شرکت کرده باشید، این جمله را بارها از من شنیدهاید که محدودیت عامل محبوبیت است. حتی طراح بازی افسانه ای یان بوگوست که پیشتر در سایت از وی تحت مقالهای با نام گیمیفیکیشن چرت و پرت است نام بردیم، در تعریف بازی از عامل محدودیت نام میبرد!
در بازی کلش رویال نیز همانطور که متوجه شدهاید ما با محدودیتهای زیادی روبرو هستیم. برای مثال شما نمیتوانید هر قابلیتی که بخواهید را بخرید! شما تنها میتوانید جعبه داشته باشید که در جعبهها مشخص نیست چه چیزی وجود دارد. پس کنجکاوی دیدن درون جعبه ها برای بازیکنان بسیار جذاب است
جعبههای بونوس
در اکثر بازیهای این سبکی شما یک چرخهی زمانی دارید. برای مثال هر 4 ساعت به شما یک جعبه جدید داده میشود(معمولا با دیدن تبلیغ) در بازی کلش رویال نیز شما هر 4 ساعت یک جعبهی جدید خواهید داشت. از طرفی شما بهازای هر برجی که از دشمن خراب میکنید، یک امتیاز خاص میگیرید که به ازای هر 10 امتیاز آن، یک جعبهی جدید خواهید داشت.
مشخص است که هدف طراح از این قوانین چیست؟ بله شما باید همیشه بازی کنید!
ایجاد یک حلقه عادت
فکر میکنم با توجه به تمامی صحبتهایی که انجام شد، مشخص باشد که حلقهی عادت در بازی کلش رویال به شکل زیر است.
البته که مشخص است قضیه پیچیدهتر از این حرف ها میباشد. اما برای درک مقدماتی حلقهی عادت فکر میکنم این مثال کافی باشد. حال یک سوال باقی می ماند اگر بخواهیم این حلقه را بشکنیم باید چه اقداماتی را انجام دهیم؟
4 پاسخ
نمیشکنیم چون جواب میده هنوز
ولی جای ریوارد و روتین عوض شه ممکنه جواب بده
یا سرنخ جدیدی در روتین بیاد
کلش رویال بی نظیره
برای من حکم یک کتاب مرجع طراحی بازی و گیمیفیکیشن داره.
همه چیز عالی طراحی شده و واقعا اعتیاد اور هست.
حتما پس کتاب casual game revolution رو نخوندی بخون