طراحی راه‌حل‌های مبتنی بر بازی

استراوا چیست؟ استراوا چطور از گیمیفیکیشن برای ورزشکاران استفاده می‌کند؟

استراوا چیست
استراوا چیست

استراوا (Strava) در زبان سوئدی به معنی “تلاش” است و یک نرم‌افزار و شبکه‌ی اجتماعی برای ورزشکاران است. این برنامه به شما امکان می‌دهد تا فعالیت‌های ورزشی خود را پیگیری و آنالیز کنید ودستاوردهایتان را به اشتراک بگذارید. این نرم افزار به کمک گیمیفیکیشن، ورزشکاران را قادر می‌سازد تا با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

وضعیت فعلی استراوا

Strava دارای بیش از 100 میلیون کاربر است و در می 2022 اعلام کرد که بیش از 90 میلیون تصویر از طریق این پلتفرم به اشتراک گذاشته شده‌است.

استراوا و گیمیفیکیشن
استراوا و گیمیفیکیشن

برخی از ویژگی‌های استراوا عبارتند از:

  • ردیابی فعالیت‌های ورزشی: Strava می‌تواند بیش از 30 نوع فعالیت ورزشی مختلف را ردیابی کند، از جمله دوچرخه‌سواری، دویدن، شنا، پیاده‌روی، کوهنوردی، اسکی.
  • تجزیه و تحلیل داده‌ها: این اپلیکیشن به شما اطلاعات دقیقی در مورد فعالیت‌هایتان ارائه می‌دهد، مانند مسافت طی شده، سرعت، ارتفاع، کالری سوزانده شده، ضربان قلب و غیره.
  • اشتراک‌گذاری فعالیت‌ها: می‌توانید فعالیت‌های خود را با دوستان و خانواده‌ی خود در استراوا به اشتراک بگذارید و یا آن‌ها را به صورت عمومی منتشر کنید.
  • شبکه اجتماعی: استراوا یک شبکه‌ی اجتماعی برای ورزشکاران است که می‌توانید در آن با دیگر ورزشکاران ارتباط برقرار کنید، به فعالیت‌های آن‌ها بپیوندید و در چالش‌های مختلف شرکت کنید.
  • مسیرها: استراوا به شما امکان می‌دهد تا مسیرهای جدیدی را کشف کنید و از مسیرهای محبوب دیگر ورزشکاران استفاده کنید.
  • اهداف: می‌توانید برای خودتان اهداف ورزشی تعیین کنید و استراوا به شما در رسیدن به آنها کمک می‌کند.

استراوا برای چه کسانی مناسب است؟

Strava برای همه‌ی ورزشکاران و به ویژه ورزش‌­های استقامتی، از مبتدی تا حرفه‌ای، مناسب است. این برنامه به شما کمک می‌کند تا فعالیت‌های ورزشی خود را ارزیابی و تجزیه و تحلیل کنید و به شما این انگیزه را می‌دهد تا به اهداف ورزشی خود دست یابید.

برخی از گروه‌هایی که می‌توانند از استراوا استفاده کنند عبارتند از:

  • دوچرخه‌سواران
  • دوندگان
  • شناگران
  • پیاده‌روی
  • کوهنوردان
  • اسکی‌بازان  
دادن انگیزه با استراوا
دادن انگیزه با استراوا

رابطه گیمیفیکیشن و استراوا

این محصول، یک برنامه‌ی محبوب تناسب اندام  و یک شبکه اجتماعی تندرستی است که با موفقیت اصول گیمیفیکشن را برای ایجاد تجربه کاربری بسیار جذاب گنجانده است. استراوا با درهم آمیختن مکانیک بازی با روانشناسی هدف­گذاری و موفقیت جامعه‌­ای وفادار از علاقه‌مندان به تناسب اندام را پرورش داده‌است.

عناصر گیمیفیکیشن که توسط استراوا استفاده می‌­شود شامل دستاوردهای شخصی، اهداف، بخش‌های ورزشی، تابلوی امتیازات و رقابت و ماموریت است. کاربران می‌توانند عملکرد خود را به بهترین نحو دنبال کنند و اهداف جدیدی براساس دستاوردهایشان تعیین کنند. استراوا با اعطای جایزه برای انجام فعالیت­‌های مختلف و رسیدن به اهداف بالا انگیزه‌ی کاربر را افزایش می‌دهد.

Strava به شما بعد از رسیدن به هدف مدال و امتیاز می­‌دهد و  وقتی که به شکست نزدیک می­‌شوید، به شما انگیزه می‌­دهد تا بیشتر به خودتان فشار بیاورید.

لیدربورد

همچنین از طریق تابلوی امتیازات، کاربران را براساس دستاوردهایشان رتبه­‌بندی می‌­کند و انگیزه‌ی بیشتری برای پیشرفت در اختیار آن‌ها قرار می‌­دهد. چالش­‌هایی که به طور مرتب به روزرسانی می­‌شود، کاربران را تشویق می­‌کند تا فعالیت‌­های جدید را امتحان کنند، محدودیت­‌های خود را کنار بگذارند و با برنامه درگیر بمانند.

همانطور که قبلا گفتیم هدف از گیمیفیکیشن سلامت و بازی مثبت چیزی جز دادن انگیزه نیست. این تابلوی امتیازات و چالش‌­ها همیشه در حال به‌روزرسانی هستند، بنابراین شما همیشه می­‌توانید قبل از دوچرخه­‌سواری مسیر را به طور دقیق بررسی کنید. استراتژی گیمیفیکیشنی استراوا از اهداف تجاری این پلتفرم پشتیبانی می‌­کند.

رقابت

استراوا از طریق محرک‌­های اجتماعی بین رقابت و همکاری تعادل ایجاد می‌­کند، شما می­‌توانید دستاوردهای دیگران را تشویق کنید و درعین حال با دیگران در دیگر بخش­‌ها و چالش‌­ها رقابت کنید. تجربه‌ی کاربر به طور مداوم با ویژگی‌­های گیمیفیکیشنی  جدید، بهتر می‌شود.

Strava
Strava

تعهد استراوا به درک نیازها و انگیزه‌­های کاربران به این محصول، اجازه داده‌است تا پلتفرمی ایجاد کند که ورزشکاران تمام سطوح را شامل شود. استراوا تجربه­‌ای جدید است که کاربران را در طول زمان با تکرار مداوم عناصر گیمیفیکیشن برای تشویق به فعالیت بیشتر  و درگیر شدن در مسیر تناسب اندام خود استفاده می­کند.

استراوا نمونه‌­ای موفقیت‌­آمیز از اجرای گیمیفیکیشن اپلیکیشن است که از طریق ترکیب بازی، روانشناسی و ورزش، جامعه‌ای جذاب و پر از هیجان برای علاقه‌مندان به تناسب اندام را پرورش داده و پلتقرمی ساخته است که فعالیت‌های ورزشی را به طور حرفه‌­ای پشتیبانی می‌­کند.

تصویر کامران حاتمی
کامران حاتمی
حدود 10 سالی است که در حوزه گیمیفیگیشن و طراحی رفتار به‌صورت تخصصی فعالیت می‌کنم و علاقه زیادی به ترویج این موضوعات در ایران دارم. آقای گیمیفیکیشن یک تیم است و من کامران حاتمی، مدیر این تیم پرانرژی و حرفه‌ای هستم. پیش‌زمینه تحصیلی مهندسی کامپیوتر (از علم و صنعت) و MBA (از امیرکبیر) دارم و در مسیر فعالیتم در حوزه گیمیفیکیشن، مطالعات گسترده‌ای در زمینه‌های نوروساینس، روان‌شناسی و علوم رفتاری داشتم. هم‌چنین کتاب‌های طراحی گیمیفیکیشن، گیمیفیکیشن در تدریس، هر آنچه باید درباره طراحی بازی‌های آموزشی اثربخش بدانید، ۱۴ روز تا شادی پایدار و اضطراب را ترجمه کرده‌ام. در حال حاضر در سوئد هستم.

فهرست مطالب