طراحی راه‌حل‌های مبتنی بر بازی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

معرفی کتاب addiction by design

Book Addiction by Design
Book Addiction by Design

کتاب addiction by design یکی از کتاب‌های جذاب در حوزه‌ی تغییر رفتار است. این کتاب که در سال ۲۰۱۳ نوشته شده آغازگر یک جنبش بزرگ است و به همین دلیل باید توجه خاصی به این کتاب داشت. نکته‌ی جالب این کتاب این است که نویسنده‌ی کتاب برای نوشتن آن حدود ۲۰ سال زمان گذاشته است. در این سال‌ها با بیش از ۱۵۰۰ نفر مصاحبه کرده و سال‌ها در کازینو کار کرده تا بتواند چنین اثر جاودانه‌ای را خلق کند.

موضوع کتاب addiction by design چیست

این کتاب راجع به یک نوع خاص از قمار به اسم machine gambling یا قمار با ماشین است که در این سبک افراد به تنهایی پشت یک وسیله می‌نشینند و قمار می‌کنند. خانم ناتاشا نویسنده‌ی این کتاب از زندگی افرادی که معتاد این نوع قمار شده‌اند و تعابیری که این افراد استفاده می‌کنند در کتاب خود نوشته‌است. همچنین وی راجع به روش‌هایی که کازینوها برای قمار بیشتر افراد استفاده می‌کنند صحبت می‌کند.

نویسنده‌ی کتاب کیست

خانم Natasha Dow Schüll نویسنده‌ی این کتاب است که یک آنتروپولوژیست است و ۲۰ سال برای نوشتن این کتاب زمان صرف کرده‌است. شما وقتی این کتاب را می‌خوانید واقعا بهت‌زده می‌شوید! این کتاب به معنای کلمه حاصل عمر نویسنده است! وی در این ۲۰ سال سال‌های زیادی را در کازینو کار کرده و با بیش از ۱۵۰۰ نفر مصاحبه کرده که شاید جذاب‌ترین قسمت کتاب همین مصاحبه‌ها باشد.

Natasha Dow Schüll
Natasha Dow Schüll

بخش‌های متفاوت کتاب

کتاب چهاربخش دارد که به توضیح اجمالی هر کدام بسنده می‌کنیم:

  1. طراحی: در این بخش کتاب راجع به طراحی‌های متفاوتی که در کازینو رخ می‌دهد صحبت می‌کند. از طراحی داخلی کازینوها گرفته تا بحث مهندسی تجربه‌ی مشتری و البته بحث ریاضیات کازینو. نویسنده‌ی کتاب خانم ناتاشا معتقد است که چیزی که کازینو را اعتیادآور می‌کند بحث ریاضی و الگوریتم‌های خاصی است که استفاده می‌شود.
  2. فیدبک: در بخش دوم موضوعاتی مثل اینکه چطور کازینو توانسته بازار را بگیرد چطور یک سری نوآوری‌ها در آن اتفاق افتاده صحبت می‌کند یکی ار مباحث جالب برای من مثلا ایجاد باشگاه مشتریانی بود ه بعدها بقیه کسب و کارها از آن کپی کردند یا گرفتن دیتا از کاربران به نحوی که بعدها گوگل و فیسبوک این کار را کپی کردند!
  3. اعتیاد:این قسمت کتاب addiction by design شاید عجیب‌ترین قسمت کتاب باشد در اینجا تجربه‌های معتادان به قماری را می‌بینیم که زندگی خود را باخته‌اند! افرادی که بازی می‌کنند تا با رضایت خود ببازند و واقعا این قسمت عجیب است!
  4. تنظیم: در این قسمت راجع به اینکه چه کارهایی انجام شده تا این اعتیاد به بازی و از دست دادن سلامت بازیکنان تعدیل شود صحبت کرده واز لحاظ جذابیت کتاب یک سقوط آزاد کامل را تجربه می‌کند!

چرا فکر می‌کنم این کتاب جذاب است

برای سال‌ها عمده‌ی کتاب‌هایی که من می‌خواندم کتاب‌هایی بودند که به بخش مثبت و سفید تغییر رفتار پرداخته‌بودند. این کتاب به جنبه‌های منفی پرداخته و بهمین دلیل برای من واقعا تکان‌دهنده بود! بیشتر از یک ماه درگیر این کتاب بودم و اصلا انتظار نداشتم که این کتاب اینقدر بتواند با روح و روان من بازی کند! نکته‌ی جالب دیگری که این کتاب داشت این بود که فهمیدم که منشا خیلی چیزها کازینو است!

یعنی کازینو چیزی را ایجاد می‌کند و با تاخیر چندساله وارد بازار دنیای بازی می‌شود و با تاخیر چندساله باز وارد گیمیفیکیشن می‌شود بنابر این بهتر است که منبع و منشا این تکنیک‌ها را در خود کازینو پیدا کنیم! به همین دلیل این کتاب نه تنها یک کتاب عالی بود بلکه مسیر کتاب‌خوانی من را هم برای همیشه عوض کرد! و حتما پیشنهاد می‌کنم کتاب فاخر addictive consumption را بعد از این کتاب بخوانید.

جمع‌بندی

من کتاب‌های خوب زیادی خواندم کتاب‌هایی که شاید ربط مستقیمی هم به گیمیفیکیشن نداشته باشند. کتاب‌هایی مثل ۱۴ روز تا شادی پایدار یا cosuming instinct کتاب‌های در مجموع بهتری از این کتاب هستند اما کتاب addiction by design هم جذابیت‌های خاص خود را دارد. فکر می‌کنم که برای تمامی افرادی که دنبال گیمیفیکیشن در بازارهای مالی و… هم هستند این کتاب فوق‌العاده باشد! برای داشتن کتاب کامنت بگذارید.

یکی از مسائلی که در این کتاب برای من جذاب بود تقابل اندیشه‌های سیاست‌گذار با مشتری عادی بود! برای مثال اکثر فروش محصولات اعتیادآور را قشری تشکیل می‌دهند که سیاست‌گذار باید مانع اعتیاد آن‌ها بشود و اینجا یک تعارض منافع جالب داریم!

Picture of کامران حاتمی
کامران حاتمی
حدود 10 سالی است که در حوزه گیمیفیگیشن و طراحی رفتار به‌صورت تخصصی فعالیت می‌کنم و علاقه زیادی به ترویج این موضوعات در ایران دارم. آقای گیمیفیکیشن یک تیم است و من کامران حاتمی، مدیر این تیم پرانرژی و حرفه‌ای هستم. پیش‌زمینه تحصیلی مهندسی کامپیوتر (از علم و صنعت) و MBA (از امیرکبیر) دارم و در مسیر فعالیتم در حوزه گیمیفیکیشن، مطالعات گسترده‌ای در زمینه‌های نوروساینس، روان‌شناسی و علوم رفتاری داشتم. هم‌چنین کتاب‌های طراحی گیمیفیکیشن، گیمیفیکیشن در تدریس، هر آنچه باید درباره طراحی بازی‌های آموزشی اثربخش بدانید، ۱۴ روز تا شادی پایدار و اضطراب را ترجمه کرده‌ام. در حال حاضر در سوئد هستم.

2 پاسخ

  1. سلام
    خدا قوت
    لطفاً فایل کتاب و نقد هاتون را بفرستید
    تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب