طراحی راه‌حل‌های مبتنی بر بازی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

نقد و بررسی کتاب advanced game design

Book Game Mechanics Advanced game design
Book Game Mechanics Advanced game design

وقتی از طراحی گیمیفیکیشن صحبت می‌کنیم، مشخصا نیاز داریم که مقداری راجع به طراحی بازی هم بدانیم. طبیعتا کتاب‌های زیادی در گیمیفیکیشن وجود دارد که به بررسی شباهت‌های دنیای بازی و گیمیفیکیشن پرداختند اما کتاب advanced gamed design در لول دیگری قرار دارد!

کتاب Advanced game design از چه می‌گوید؟

این کتاب در ابتدا به بررسی مفاهیم پایه‌ای می‌پردازید اما سپس یک فریمورک قدرتمند را معرفی می‌کند اسم این فریمورک machinations است و اگر شما در دنیای بازی باشید مجبورید که برای طراحی اقتصاد بازی از آن استفاده کنید! طراحی سیستم پاداش و… توسط این فریمورک انجام می‌شود!

چرا طراحی سیستم امتیاز مهم است؟

یکی از اشتباهاتی که افرد در حوزه گیمیفیکیشن می‌کنند این است که فکر می‌کنند طراحی گیمیفیکیشن یعنی پیشنهاد چندین فیچر! در صورتی که اصلا چنین نیست! یکی از مهم‌ترین(اگر نگوییم اصلی‌ترین) کارهای یک طراحی گیمیفیکیشن طراحی سیستم امتیازی است!

در حقیقت انسان‌ها دو وجه دارند! یکی وجه مربوط به نوروساینس که به آن Neurochemical self می‌گوییم و دیگری بخشی که به آن algorithmic self می‌گوییم که پیرو دنباله‌های ریاضی است! چیزی که شما باید به آن توجه کنید این است که مواردی مثل اینکه کاربر با هرچند امتیاز لول آپ کند بسیار مهم است!

طراحی سیستم امتیازی و Machinations

در حقیقت مهم‌ترین و اصلی‌ترین بخش کتاب advanced gamed design راجع به طراحی سیستم امتیازی به کمک machinations است. آقای ارنست آدامز و یوریس دورمان این کتاب را نوشته‌اند و خدمت بزرگی به جامعه طراحی بازی و طراحی گیمیفیکیشن داشته‌اند!

این فریمورک یک شبیه ساز است اگر رشته صنایع یا کامپیوتر خوانده باشید با مفهوم BPMN آشنایی دارید در حقیقت این فریمورک یک BPMN است و تلاش می‌کند تا با شبیه سازی سیستم امتیازی بهینه را ایجاد کند. البته که می‌توانید از کمک اعضای کامیونیتی نیز استفاده کنید.

معرفی machinations در کتاب advanced game design

جمع بندی

طراحی سیستم امتیازی و کلا این کتاب مفاهیم سختی هستند! خود من دوسال طول کشید تا با کمک اعضا بتوانم به این فریمورک تسلط پیدا کنم اما واقعا تجارب طراحی من بعد از این فریمورک به کل تجارب بهتری بودند زیرا ریاضی الفبای طراحی تجربه کاربر در دنیای دیجیتال است!

تصویر کامران حاتمی
کامران حاتمی
حدود 10 سالی است که در حوزه گیمیفیگیشن و طراحی رفتار به‌صورت تخصصی فعالیت می‌کنم و علاقه زیادی به ترویج این موضوعات در ایران دارم. آقای گیمیفیکیشن یک تیم است و من کامران حاتمی، مدیر این تیم پرانرژی و حرفه‌ای هستم. پیش‌زمینه تحصیلی مهندسی کامپیوتر (از علم و صنعت) و MBA (از امیرکبیر) دارم و در مسیر فعالیتم در حوزه گیمیفیکیشن، مطالعات گسترده‌ای در زمینه‌های نوروساینس، روان‌شناسی و علوم رفتاری داشتم. هم‌چنین کتاب‌های طراحی گیمیفیکیشن، گیمیفیکیشن در تدریس، هر آنچه باید درباره طراحی بازی‌های آموزشی اثربخش بدانید، ۱۴ روز تا شادی پایدار و اضطراب را ترجمه کرده‌ام. در حال حاضر در سوئد هستم.

فهرست مطالب