طراحی راه‌حل‌های مبتنی بر بازی

گیمیفیکیشن دولینگو برای یادگیری یک زبان جدید

گیمیفیکیشن دولینگو
گیمیفیکیشن دولینگو

در چند سال اخیر، اپلیکیشن کوچک و ساده‌ای به نام دولینگو توانسته با بیش از ۵ میلیون کاربر فعال در ماه و بیشتر از 200 میلیون کاربر کلی داشته باشد و  به انتخاب اول بسیاری از افراد برای یادگیری زبان بدل شود. از طرفی گیمیفیکیشن دولینگو به‌­قدری خوب کار کرده‌­است که خیلی وقت­‌ها موقع توضیح گیمیفیکیشن، افراد می‌­پرسند یعنی چیزی شبیه به دولینگو؟؟ این موضوع نشان‌­دهنده قدرت گیمیفیکیشن دولینگو است.

شیوه کار با گیمیفیکیشن دولینگو

برای مثال من  چندماه است که به سوئد مهاجرت کرده‌ام. من در تلاشم تا زبان سوئدی را فرابگیرم. هرروز دولینگو برای من یک محتوای جدید آماده می‌کند و من با انجام یک سری تمرین کلمات جدید را یاد می‌گیرم. روی قدرت شنیداری و دیکته کار می‌کنم. تا اینجا شاید چیز خاصی از دولینگو آدم نبیند. اما چند نکته‌ی بسیار جالب در گیمیفیکیشن دولینگو وجود دارد.

Streak

در مطلب مربوط به طراحی Streak توضیح دادم که این مفهوم یعنی حفظ یک رکورد خوب. برای مثال من در دولینگو 31 روز پشت سر هم هرروز زبان یاد گرفته‌ام! این مورد به نگه داشتن کاربر در اپلیکیشن بسیار کمک می‌کند.

Streak در دولینگو
Streak در دولینگو

رودمپ

یکی از مهم‌ترین المان‌های گیمیفیکیشن ایجاد یک رودمپ است! یک رودمپ باعث می‌شود که شما همیشه این حس را داشته باشید که نزدیک به رسیدن به چیزی هستید و این کار همانطور که در دوره نوروساینس در زندگی توضیح دادم باعث تحریک دوپامین می‌شود.

دولینگو یک رودمپ فوق‌العاده دارد و در عین حالی که شما می‌دانید یادگیری یک زبان جدید کار یک روز و دوروز نیست همواره این حس را به شما می‌دهد که شما نزدیک به رسیدن به چیزی هستید!

لیدربورد آموزشی

یکی از موارد بی‌نظیر در دولینگو حس پیشرفت و دستاوردی است که به کاربر داده می‌شود. برای مثال شما یک درس را پیش می‌روید و با یک انیمیشن زیبا به شما نشان می‌دهد که مثلا از جایگاه 13ام به جایگاه 3وم رسیده‌اید. این کار با انیمیشن بسیار زیبایی انجام می‌شود.

لیدربوردی که در دولینگو استفاده می‌شود بی‌نظیر است. همچنین شما عملا می‌توانید یک لیدربورد بین دوستان خود داشته باشید. شما پیشرفت دوستان خود را می‌بینید و این باعث می‌شود که شما درگیر اپلیکیشن شوید.

تغییرعادت در گیمیفیکیشن دولینگو

موسسان این اپلیکیشن می­‌گویند که در قدم اول، هدف آن­‌ها ایجاد یک عادت برای یادگیری زبان بوده‌­است و سپس متوجه می‌‌­شوند که هیچ چیزی مثل بازی نمی‌­تواند عادات افراد را عوض کند. به همین دلیل هم، به گیمیفیکیشن دولینگو رسیده‌اند! Duolingo  ابزار یادگیری و ترجمه را، برای کمک به دانش آموزان، برای درک و به خاطر سپردن کلمات فراهم می­‌کند. همچنین، هر دانش آموز می­‌تواند به کیفیت ترجمه‌­های دانش آموزان دیگر رای دهد که این قابلیت، فیدبک ارزشمندی است. ترجمه­‌های برتر هر جمله، برای مشاهده و جمع­‌آوری در دسترس عموم و سایر کاربران قرار می­‌گیرد.

در حین یادگیری هر زبان، دانش‌آموزان برای درس­‌های تکمیل شده و ترجمه‌ی محتوای وب­‌ها امتیاز نیز کسب می­‌کنند. درس‌­های مرتبط با یک مهارت، هنگامی که تعدادی از ترجمه­‌ها به پایان برسد، به طور پیوسته تکمیل می‌­شوند. این سایت هم­چنین شامل عناصر گیمیفیکیشن، مانند امتیازات مهارتی و زمانی، هنگامی که در یک تایم محدود به سوالات پاسخ درست می‌­دهید، پاسخ‌­های نادرست منجر به از دست دادن امتیاز و تاخیر در بالارفتن سطح می‌شود. هم­چنین برای نگه داشتن کاربر هر 23.5 ساعت به کاربرانی که از اپلیکیشن استفاده نمی‌­کنند نوتیفیکیشن فرستاده می‌­شود تا دوباره درگیر اپلیکیشن شوند.

چرا دولینگو کار می‌کند؟

مشخصا در دولینگو عناصر گیمیفیکیشن متعددی استفاده شده! همه‌ی این عناصر یک ریشه در نوروساینس دارند! برای مثال حس نزدیک شدن که با دادن بج و لول و امتیاز میسر می‌شود به دوپامین مربوط است و جدول برندگان به سروتونین مربوط است! همچنین اگر با عینک اکتالیسیس به این اپلیکیشن نگاه کنیم متوجه می‌شویم که از رانه دستاورد به شدت استفاده شده است!

درخت مهارت در دولینگو
گیمیفیکیشن دولینگو

برخی نمونه­‌های دیگر از گیمیفیکیشن در آموزش:

  • Ribbon Heroآموزش آفیس با گیمیفیکیشن
  • ممرایز: آموزش زبان انگلیسی
  • ClassDojo: تبدیل کلاس به یک بازی
  • GoalBook: گردهم آمدن تیم­‌های دانش­‌آموزی کنار یکدیگر
  • The World Peace Game: شبیه‌­سازی سیاسی مبتنی بر بازی
  • ناج می: یک اپلیکیشن آموزش زبان
تصویر کامران حاتمی
کامران حاتمی
حدود 10 سالی است که در حوزه گیمیفیگیشن و طراحی رفتار به‌صورت تخصصی فعالیت می‌کنم و علاقه زیادی به ترویج این موضوعات در ایران دارم. آقای گیمیفیکیشن یک تیم است و من کامران حاتمی، مدیر این تیم پرانرژی و حرفه‌ای هستم. پیش‌زمینه تحصیلی مهندسی کامپیوتر (از علم و صنعت) و MBA (از امیرکبیر) دارم و در مسیر فعالیتم در حوزه گیمیفیکیشن، مطالعات گسترده‌ای در زمینه‌های نوروساینس، روان‌شناسی و علوم رفتاری داشتم. هم‌چنین کتاب‌های طراحی گیمیفیکیشن، گیمیفیکیشن در تدریس، هر آنچه باید درباره طراحی بازی‌های آموزشی اثربخش بدانید، ۱۴ روز تا شادی پایدار و اضطراب را ترجمه کرده‌ام. در حال حاضر در سوئد هستم.

3 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب