طراحی راه‌حل‌های مبتنی بر بازی

اتاق فرار خودتو بساز نقد و دانلود کتاب

Book The do it yourself escape room
Book The do it yourself escape room

طراحی و اجرای اتاق فرار سازمانی یکی از خدمات اصلی تیم ماست. امروز راجع به کتاب اتاق فرار خودتو بساز صحبت می‌کنیم. پیشتر در پست اتاق فرار آموزشی راجع به موارد مربوطه صحبت کردم.

قطعا آن کتاب جلوی به این کتاب هیچ حرفی برای گفتن ندارد. اما تفاوت اصلی این است که رویکرد آن کتاب آموزشی  و گیمیفیکیشن در آموزش بوده و این کتاب یک رویکرد سرگرمی دارد. مهم است بدانید که اتاق فرار آموزشی در دنیا در حال ترند شدن است. به تفاوت محتوای این دو مطلب سایت دقت کنید!

توضیحات کتاب راجع به اتاق فرار

خب از نظر کتاب اینکه ما در یک اتاق فرار شرکت کنیم به عنوان صرفا یک شرکت‌کننده مزایای زیادی دارد از جمله تقویت موارد زیر:

  1. کار تیمی
  2. شکستن یخ جمع
  3. تفکر نقادانه
  4. ارتباط

اما محوریت کتاب این است که شما خودتان بدون نیاز به کس دیگری بتوانید یک اتاق فرار بسازید زیرا این کار هزینه‌ی کمی دارد و می‌توانید چندین نمونه از آن را داشته باشید. خوبی کتاب این است که یک دید بالا به پایین خیلی خوب دارد یعنی برای مثال می‌گوید که فرض کنیم که یک اتاق فرار کلی به این شکل باشد.

نمونه کلی اتاق فرار
نمونه کلی اتاق فرار

بعد کم کم حالت‌های متفاوتی به این عکس اضافه می‌شود و انواع حالت‌ها و پیچیدگی‌ها به آن اضافه می‌گردد.

ژانرهای متفاوت اتاق فرار

یکی از افرادی که در این زمینه بسیار مطرح است آقای اسکات نیلسون است وی یک بررسی جالب توجه داشته و گفته که اکثر اتاق فرارهای دنیا طبق این دسته‌بندی قرار می‌گیرند. در عکس زیر بر اساس فراوانی موضوعات اتاق فرار مشاهده می‌کنید که چه موضوعاتی بیشتر از همه تکرار شده‌اند.

scott nilson
scott nilson

با استفاده از کاراکترها اتاق فرار خودتو بساز

یکی از موضوعات جالب دیگه‌ای که توی این کتاب راجع بهش صحبت شده این هست که بیایم و از یک سری کاراکتر استفاده کنیم. این کاراکترها در چه مواقعی استفاده بشن چه شکلی حالت‌هاشون رو نشون بدیم چه شکلی کاری بکنیم که بازیکن با ضد قهرمان حس همدلی کنه! همه‌ی اینا بخش جالب توجه دیگری از کتاب هستند.

ایده‌های جذاب برای اتاق فرار

یکی از دلچسب‌ترین قسمت‌های کتاب ذکر ده‌ها مثال از کارهای خلاقانه‌ای هست که در یک اتاق فرار امکان انجامش وجود دارد. برای مثال اینکه چه شکلی از نامه‌ها یا اعداد استفاده کنیم.. چه شکلی از ساعت استفاده کنیم چه شکلی از ماشین حساب یا حتی جدول مندلیف استفاده کنیم. همه‌ی این موارد، مواردی هستند که به شکل عجیب غریبی تکان‌دهنده هستند و باید به این موارد توجه ویژه‌ای داشته باشیم.

در کتاب اتاق فرار خودتو بساز خیلی از موارد جذاب وجود دارند که گفتن همه‌ی این موارد اصلا ممکن نیست اما باید توجه داشته باشیم که حتی شنیدن و فکر کردن به این موراد در موضوعات خارج از طراحی اتاق فرار هم برای یک طراح گیمیفیکیشن یا طراحی بازی جذاب هستند.

نمونه ایده برای کنار هم قرار دادن کتاب‌ها
نمونه ایده برای کنار هم قرار دادن کتاب‌ها

برای مثال در شکل بالا کاربر باید کتاب‌ها را کنار هم قرار دهد تا متوجه عدد 4 شود. یا در کتاب انواع متفاوت قفل‌ها توضیح داده شده‌اند و شما باید صرفا متوجه شوید که در چه حالتی این قفل‌ها را استفاده کنید.

یا برای مثال استفاده از مایع‌های رنگی برای انتقال یک پیام یا حتی استفاده از سیستم نامه‌ها و موارد شب‌رنگ همه و همه بخش کوچکی از ایده‌های این کتاب فاخر هستند. اما یکی از موارد جالبی که شما در کتاب‌های این شکلی با آن آشنا می‌شوید این است که در این کتاب‌ها شما با اصطلاحات  و ابزارهای جدیدی آشنا می‌شوید برای مثال به شکل زیر دقت کنید.

اتاق فرار خودتو درست کن
اتاق فرار خودتو بساز

نکاتی که بعد از اتمام اتاق فرار باید انجام دهیم

یکی دیگر از موارد جالب توجه این است که بعد از پایان بازی چه کاری باید انجام دهیم. برای مثال توجه کنید که خیلی خوب است که به افراد بگوییم که چه زحمات زیادی کشیده‌اند و چگونه توانسته‌اند به این قسمت برسند. در کتاب اتاق فرار خودتو بساز راجع به این قسمت توضیحات زیادی داده شده و می‌گوید که حتما باید اینجا از افراد عکس بگیرید و حتی آن‌ها را به یک قهوه دعوت کنید.

اتمام اتاق فرار

دانلود کتاب

با توجه به اینکه نمی‌خواهیم درگیر مسائل کپی رایتی شویم برای دانلود کتاب کافیست که کامنت بگذارید تا برای شما کتاب فرستاده شود. در ضمن شما می‌توانید در دسته‌ی کتاب‌های گیمیفیکیشن باقی کتاب‌هایی که نقر کرده‌ام را بررسی کنید. در مجموع کتاب از بهترین کتاب‌هایی است که در امسال خوانده‌ام و توصیه اکید دارم آن را بخوانید.

تصویر کامران حاتمی
کامران حاتمی
حدود 10 سالی است که در حوزه گیمیفیگیشن و طراحی رفتار به‌صورت تخصصی فعالیت می‌کنم و علاقه زیادی به ترویج این موضوعات در ایران دارم. آقای گیمیفیکیشن یک تیم است و من کامران حاتمی، مدیر این تیم پرانرژی و حرفه‌ای هستم. پیش‌زمینه تحصیلی مهندسی کامپیوتر (از علم و صنعت) و MBA (از امیرکبیر) دارم و در مسیر فعالیتم در حوزه گیمیفیکیشن، مطالعات گسترده‌ای در زمینه‌های نوروساینس، روان‌شناسی و علوم رفتاری داشتم. هم‌چنین کتاب‌های طراحی گیمیفیکیشن، گیمیفیکیشن در تدریس، هر آنچه باید درباره طراحی بازی‌های آموزشی اثربخش بدانید، ۱۴ روز تا شادی پایدار و اضطراب را ترجمه کرده‌ام. در حال حاضر در سوئد هستم.

25 پاسخ

  1. سلام و ممنون بابت کار قشنگتون، لطفا کتاب رو برای من ارسال بفرمایید.

  2. سلام، خدا قوت
    لطفا کتاب اتاق فرار را برای بنده ارسال کنید
    سپاس از بزرگواری شما

  3. چنانچه کتاب دیگری هم دارید ممنون میشم برام ارسال کنید

  4. سلام کامران جان.
    محمد علی ام. انجمن اتیسم .
    بی زحمت واسم بفرست

  5. سلام کامران ممنون از اینکه دانش خمدتو به اشتراک میذاری
    ممنون میشم کتاب رو برای منم ارسال کنید.

  6. درود
    امید دارم در مسیر کسب سروتونین پایدار موفق باشی
    ما را هم به خواندن کتاب اتاق فرار خودت رو بساز ، میهمان کن، باشد که رستگار شویم.

  7. سلام، وقتتون بخیر
    لطفا کتاب اتاق فرار را برای بنده ارسال کنید
    سپاس

  8. سلام
    خیلی نقد جالبی بود خوشم اومد
    کلی چیز جالب یاد گرفتم
    فقط کامران جان، لینک کتابی که گذاشتی به خاطر کپی رایت دیگه کار نمیکنه
    ممنون میشم برای منم کتابو ایمیل کنی عزیز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب