طراحی راه‌حل‌های مبتنی بر بازی

ادورگیم یا بازی بازاریابی چیست

ادورگیم چیست
ادورگیم چیست

یکی از مواردی که به گیمیفیکیشن و بازی جدی نزدیک است، مبحث ادورگیم است.(advergame=advertisement game) این مورد به معنای ایجاد بازی تبلیغاتی است یعنی یک بازی که در آن شما محصولی را یا خدمتی را تبلیغ می‌کنید.

چرا ادورگیم؟

موضوع مهم این است که همه‌ی مردم عاشق بازی هستند. بارها در این سایت اشاره شده که بازی یک ابزار فرگشتی است. در ادبیات فرویدی بازی فعال‌کننده‌ی سائق زندگی است و در ادبیات نوروساینسی، بازی پر از دوپامین است. مشخص است که مردم ترجیح می‌دهند بجای دیدن یک تبلیغ بازی کنند!

ادورگیم‌ها چگونه کار می‌کنند؟

بصورت کلی ادورگیم‌ها روی 8 موضوع زیر کار می‌کنند:

  • ایجاد درگیری ذهنی یا انگیجمنت برای کاربران
  • پروموت کردن محصولات یا خدمات
  • مطلع کردن افراد و مواردی مثل اشتراک گذاری اطلاعات
  • جمع‌آوری کردن اطلاعات مصرف‌کننده که بر اساس رفتار کاربر در بازی صورت می‌گیرد.
  • افزایش فروش برای یک برند یا یک کار خیریه
  • رشد برند در اینجا از تصمیمات کاربران برای بهینه کردن تصمیمات کاربران می‌توان استفاده کرد.
  • رشد انفجاری که در بازی اتفاق می‌افتد
  • ایجاد حس برند زیرا بازی‌ها در طبیعت خود یک تجربه دارند و این تجربه می‌توان نزدیک به تجربه برند باشد.

بهترین نمونه‌های ادورگیم

حال که با این موارد آشنا شدیم اجازه دهید تا به شما بهترین موارد را معرفی کنیم:

1-راه‌های احمقانه برای مردن!

بازی dumb ways to die یکی از مشهورترین ادورگیم‌هاست که در ایران هم طرفدارن زیادی دارد. این بازی در سال 2012 در استرالیا لانچ شد و هدفش ارائه اطلاعات امنیتی در ایستگاه‌های قطار بود. شما به عنوان یک کاربر باید تلاش کنید تا صرفا به شیوه‌های احمقانه‌ای نمیرید!

نکته‌ی خارق‌العاده در این زمینه این است که 80 میلیون نفر در سرتاسر دنیا این بازی را بازی کردند که نشان می‌دهد چقدر این بازی موفق بوده! و نکته‌ی جالب‌تر اینکه مشکلات ایمنی در طول این کمپین 30 درصد کاهش یافت که آمار قابل تاملی است!

2-Catch a Choo

این بازی در سال 2010 لانچ شد و هدف این ایجاد آگاهی راجع به یک برند بود. در این بازی کل شهر لندن مثل یک بازی رومیزی شد! در سوشال مدیا سرنخ‌هایی قرار داده می‌شد و افراد باید حدس می‌زدند که به کدام محله‌ی لندن اشاره می‌شود.

در این بازی میزان فروش برند 33 درصد افزایش یافت و میزان فروش آنلاین محصولات برند 40 درصد رشد داشت.

3-Covet Fashion

این بازی سال 2013 توسط glue mobile ایجاد شد و یک اپلیکیشن بود که به معرفی برندها می‌پرداخت. در حقیقت این ادورگیم یک بازی فشن بود. در اینجا بازیکنان یک آواتار مشخص دارند که با برندهای متفاوت می‌توانند آن را خوشتیپ کنند!

بیش از 150 برند در این بازی شرکت داشتند و برندهای مطرحی مثل Calvin Klein نیز در بازی حضور داشتند. همچنان بالاترین میزان فروش آنلاین این برندها مربوط به این بازی است! نکته‌ی جالب توجه این بود کهمیزان درگیری کاربران بین نیم ساعت تا یک ساعت بود که در مقایسه با تبلیغات فوق‌العاده است!

جمع‌بندی

در روزگار جدید ما شاهد این هستیم که افراد به واسطه‌ی انتخاب‌هایشان شخصیت خود را می‌سازند. افراد دنبال این هستند که بجای اینکه چیزی را داشته باشند کاری را انجام بدهند و به این واسطه به جایگاه اجتماعی یا سروتونین برسند. ادورگیم‌ها تسهیل‌کننده‌ی این مورد هستند.

با توجه به اینکه تیم ما بیشتر از 400 نمونه بازی دارد و کارهای خوبی در این زمینه برای شرکت‌های ریز و درشت ایرانی انجام داده‌است در صورت تمایل می‌توانید از طریق فرم صفحه درباره ما بما پیام دهید تا در خصوص پروژه‌های این شکلی باهم بیشتر تعامل داشته باشیم.

تصویر کامران حاتمی
کامران حاتمی
حدود 10 سالی است که در حوزه گیمیفیگیشن و طراحی رفتار به‌صورت تخصصی فعالیت می‌کنم و علاقه زیادی به ترویج این موضوعات در ایران دارم. آقای گیمیفیکیشن یک تیم است و من کامران حاتمی، مدیر این تیم پرانرژی و حرفه‌ای هستم. پیش‌زمینه تحصیلی مهندسی کامپیوتر (از علم و صنعت) و MBA (از امیرکبیر) دارم و در مسیر فعالیتم در حوزه گیمیفیکیشن، مطالعات گسترده‌ای در زمینه‌های نوروساینس، روان‌شناسی و علوم رفتاری داشتم. هم‌چنین کتاب‌های طراحی گیمیفیکیشن، گیمیفیکیشن در تدریس، هر آنچه باید درباره طراحی بازی‌های آموزشی اثربخش بدانید، ۱۴ روز تا شادی پایدار و اضطراب را ترجمه کرده‌ام. در حال حاضر در سوئد هستم.

فهرست مطالب