طراحی راه‌حل‌های مبتنی بر بازی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

معرفی paradise بازی مقابله با پولشویی

معرفی بازی PARADISE
معرفی بازی PARADISE

همانطور که می‌دانید یکی از مهم‌ترین کاربردهای بازی جدی و گیمیفیکیشن در آموزش این است که در محیط‌های سازمانی به کارکنان آموزش بدهیم. از طبقه‌بندی بلوم به خاطر داریم که اگر می‌خواهیم موضوعی را به کسی آموزش دهیم که این موارد را به کار ببندد یکی از بهترین راه‌ها استفاده از بازی‌های مبتنی بر سناریو و داستان تعاملی است. شرکت arc-institute به عنوان یکی از پیشگامان این موضوع بازی paradise را به عنوان یک بازی مقابله با پولشویی طراحی کرده است.

داستان بازی paradise

در این داستان شما شخصیت Marta Harley را دارید یک خبرنگار که به یک جزیره رفته تا یک گزارش تهیه کند. در طی این سفر وی متوجه اتفاقاتی می‌شود و این اتفاقات دانش وی راجع به پولشویی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. بازهم مثل سایر بازی‌های arc-institute شما با یک داستان تعاملی مواجه هستید و بنابر انتخاب‌هایتان بازی پیش می‌رود. به همین دلیل هم احتمالا چندین بار برگردید و دوباره بازی کنید. این بازی مبارزه با پولشویی از این جهت بسیار آموزنده است.

با پیشرفت بازی مارتا متوجه مسائل غیرقانونی می‌شود و  کسب و کارهایی را شناسایی می‌کند که به شکل عجیبی مشغول تجارت هستند اما مارتا یک خبرنگار شجاع است و تلاش دارد تا این معما را کشف کند. یکی از نکات جالب در این بازی که دوست دارم راجع به آن فکر کنید هماهنگی کامل طبقه‌بندی بلوم با پیرنگ‌های داستان است که یک ترکیب ایده‌آل را شکل می‌دهد.

بازی paradise
بازی paradise

پیرنگ جستجو

در این بازی از پیرنگ جستجو استفاده شده است و شما دائما مشغول تحقیق و تفحص هستید در ابتدا به تک تک کسب و کارها سر می‌زنید و متوجه می‌شوید که یک الگوی یکسان در بین این کسب و کارها وجود دارد آن‌ها فقط به منفعت خود فکر می‌کنند این موضوع باعث می‌شود که به شرکت‌های بزرگ‌تر سرک بکشید و درنهایت متوجه راز بزرگ جزیره بشوید که آن پولشویی است.

اهداف آموزشی این بازی مقابله با پولشویی

همانطور که می‌دانید و در کتاب طراحی اثربخش بازی‌های آموزشی تاکید کردیم شما برای این موارد باید یک برنامه‌ی مشخص داشته باشید. اهداف آموزشی شما و همچنین نحوه‌ی ارزیابی این اهداف، باید مشخص باشد. اگر بخواهیم اهداف آموزشی بازی را نام ببریم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. آشنا شدن با روش‌های پولشویی و تروریسم مالی
  2. آشنا شدن با معیارهای جلوگیری از پولشویی
  3. مشخص شدن رویه‌های معمول اقتصادی در این زمینه
  4. مشخص شدن ریسک کریپتوکارنسی‌ها و پرداخت الکترونیک

متدولوژی

در این بازی مقابله با پولشویی از 3 سنگ‌بنا استفاده شده است:

  1. محتوای با کیفیت: این موضوع که در بقیه‌ی بازی‌هایarc-institute مثل تاجر ونیزی هم خودش را نشان می‌دهد به نظرم مهم‌ترین ویژگی این بازی‌هاست.
  2. استفاده از تکنیک‌های گیمیفیکیشن: در این بازی ما بازهم از روش‌هایی مثل لیدربورد و سایر عناصر گیمیفیکیشن استفاده می‌کنیم.
  3. تمرینات عملی: همان‌طور که گفتم ارزیابی یکی از مهم‌ترین مسائلیست که در گیمیفیکیشن کارکنان باید به آن توجه کنیم. کاری که arc-institute به خوبی انجام می‌دهد.
بازی مبارزه با پولشویی
بازی مبارزه با پولشویی

ارزیابی بازی

یکی از مواردی که فکر کنم برای دوستانی که پایان نامه گیمیفیکیشن در این زمینه دارند بحث ارزیابی گیمیفیکیشن در آموزش است که توسط این شرکت به خوبی انجام می‌شود.  هرچند که مشخصا یادگیری چیزی نیست که خیلی راحت سنجیده شود اما متر و معیارهای مشخصی وجود دارد که در این زمینه کمک می‌کنند به همین دلیل هم شرکت arc-institute در تمامی بازی‌های سازمانی خود چنین بخشی را گنجانده است و در انتها به هرکارمند یک پروفایل می‌دهد که در آن تمامی امتیازات و دستاوردها مشخص است.

[purchase_link id=”22421″ style=”button” color=”green” text=”دانلود رایگان توضیحات بازی paradise”]

Picture of کامران حاتمی
کامران حاتمی
حدود 10 سالی است که در حوزه گیمیفیگیشن و طراحی رفتار به‌صورت تخصصی فعالیت می‌کنم و علاقه زیادی به ترویج این موضوعات در ایران دارم. آقای گیمیفیکیشن یک تیم است و من کامران حاتمی، مدیر این تیم پرانرژی و حرفه‌ای هستم. پیش‌زمینه تحصیلی مهندسی کامپیوتر (از علم و صنعت) و MBA (از امیرکبیر) دارم و در مسیر فعالیتم در حوزه گیمیفیکیشن، مطالعات گسترده‌ای در زمینه‌های نوروساینس، روان‌شناسی و علوم رفتاری داشتم. هم‌چنین کتاب‌های طراحی گیمیفیکیشن، گیمیفیکیشن در تدریس، هر آنچه باید درباره طراحی بازی‌های آموزشی اثربخش بدانید، ۱۴ روز تا شادی پایدار و اضطراب را ترجمه کرده‌ام. در حال حاضر در سوئد هستم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب