طراحی راه‌حل‌های مبتنی بر بازی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

بازی‏ پردازی و بازاریابی

بازی‏ پردازی و بازاریابی
بازی‏ پردازی و بازاریابی

بازی‏ پردازی(که عبارت اشتباهی است و درست آن بازیوارسازی است) مفهومی نسبتا جدید است که از عناصر و مکانیسم‌های بازی در زمینه‌های غیر بازی استفاده می‌کند تا نه تنها بهره ‏وری کاربر را افزایش داده، بلکه به عنوان یک پلتفرم دیجیتال موفق نیز عمل کند. گارتنر، یک شرکت تحقیقاتی تکنولوژی، تخمین زده است که در آخر امسال، 70 درصد از 2000 شرکت بزرگ جهانی بازی‏ پردازی را به خدمت خواهند گرفت.(اگر هنوز نمی‌دانید گیمیفیکیشن چیست کلیک کنید)

بازی ‏پردازی در مورد مشوق و رقابت است. اپلیکیشن‌ها یا دیگر پلتفرم‌ها می‌توانند تمایل طبیعی مصرف کننده به کسب پیروزی، مقام، ابراز وجود و رسیدن به نتیجه قطعی را متوجه شده و در عین حال، محصول خود را بازاریابی و به مصرف کننده در طول مسیر کمک کنند. گرچه اخیرا برای بازی‏ پردازی تبلیغات غلوآمیزی انجام شده است، اما هنوز هم یکی از تِرِندهای ارزشمندی است که پیش بینی شده در پنج سال آینده نتایج چشمگیری خواهد داشت.

در مرکز راهبرد بازی ‏پردازی، پاداش قرار دارد. اینکه پاداش‌ها عینی و ملموس باشند اهمیتی ندارد. کاربرانی که کار خاصی را انجام دهند امتیاز، درجه یا پول مجازی می گیرند و یا به مرحله بعد می روند. سپس این افراد می‌توانند با افتخار و صدای بلند در پلتفرم‌های مختلف دستاوردهای خود را به نمایش بگذارند.

یکی دیگر از مشوق‌های اصلی کاربران، نمایش کارهای انجام شده و لیدربورد است؛ زیرا توانایی رقابت در برابر دیگر کاربران برای رسیدن به بالاترین رتبه حس رقابت را در کاربر افزایش می‌دهد.

بازیپردازی در صنایع متفاوت
بازیپردازی در صنایع متفاوت

برای رسیدن به موفقیت در یک اپلیکیشن بازی ‏پردازی باید از سه عامل اصلی زیر استفاده شود:

انگیزه:

تعادل مناسب میان پاداش‌های درونی و بیرونی یکی از عوامل اصلی موفقیت گیمیفیکیشن است. انگیزه بیرونی شامل پاداش‌هایی می‌شود که کاربران در خارج از محیط اپلیکیشن دریافت می‌کنند، مانند نمرات بهتر، کاهش وزن یا پس انداز پول. انگیزه درونی از تمایلات، علاقه مندی‌های کاربر و لذتی که از انجام کار می‌برد ناشی می‌شود.

نیروی حرکت:

نیروی حرکت نیز به تعادل نیاز دارد و باید بررسی شود که از نظر کاربر اپلیکیشن چقدر درگیر کننده است. اگر از نظر کاربر کسب امتیاز یا رسیدن به مقام در بازی خیلی آسان باشد، ممکن است خیلی زود از روند کار دلزده شود. اما برعکس، اگر اپلیکیشن از نظر کاربر خیلی سخت باشد، خستگی بر تمایل به رسیدن به اهداف غلبه می‌کند.

معنا:

بدون معنا، بازی و در نتیجه تمایل کاربر به بازی از بین خواهد رفت. اپلیکیشن‌های بازی‌‏پردازی شده باید تلاش کنند تا پاداش‌هایی را ارائه نمایند که برای کاربران معنادار باشد.

بازاریاب‌ها می‌توانند از تمایل کاربران به اینکه در میان همسالان خود شناخته شوند و به دستاوردهای شخصی برسند به عنوان یک نیروی محرک استفاده کنند. اما لازم نیست بازی‌‏پردازی تماما در مورد اهداف شخصی باشد. با استفاده از مشوق‌ها و پاداش‌های اجتماعی، کاربران می‌توانند به سرعت در بحث‌های مختلف و مهم فعالیت داشته و به فردی کارآزموده تبدیل شوند.

پاداش دادن به کاربران در تالارهای گفتگو از طریق عناصر گیمیفیکیشن مانند رتبه بندی، دادن عنوان، ستاره یا غیره سال‌ها برای برانگیختن افراد به منظور شرکت در مباحثات مربوط به محصولات یا دیگر موضوعات مرتبط استفاده شده است.

در راه رسیدن به موفقیت در بازاریابی دیجیتال، ساخت اپلیکیشن‌های بازی‏ پردازی می‌تواند منجر به ارجاعات شغلی، بازدید روزانه از صفحات، تکرار بازدیدها، حفظ مشتری و ارتباطات جدید اجتماعی شود. ادغام بِرَند نیز یکی از مزیت‌های چشمگیر است، به خصوص زمانی که برند با دیگر پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی ترکیب شود.

بازی ‏پردازی می تواند در صنایع مختلف مورد استفاده قرار گیرد.

موفقیت در تولید اپلیکیشن های بازی‌‏پردازی تنها به صنعتی که آن‌ها را می‌سازد متکی نیست، بلکه به چگونگی ادغام آن‌ها با زندگی کاربر و همچنین مقدار سودی که کاربر با استفاده از اپلیکیشن به آن می‌رسد نیز بستگی دارد. هیجان یک شرکت برای تولید یک اپلیکیشن بدون بررسی جزئیات ضروری رفتار انسان موجب عدم موفقیت بازی می‌شود. بررسی رفتار انسان، در واقع اپلیکیشن را به چیزی تبدیل می‌نماید که مخاطب برای استفاده از آن به صورت روزانه یا هفتگی تلاش می کند.

گرچه باید بر روی ظاهر و احساس یک بازی و نحوه کار امتیازات و درجه‌ها تمرکز کرد، اما ارتباطات انسانی و انگیزه‌های پشت بازی چیزهایی هستند که نهایتا باعث موفقیت یک اپلیکیشن می‌شوند. درک صحیح انسان چیزی است که موجب می‌شود خیلی بهتر این موارد را درک کنید به همین دلیل هم دوره‌ی نوروساینس در زندگی اصلی‌ترین دوره‌ی سایت است.

Picture of محمدرضا طاهری
محمدرضا طاهری

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب