تاریخچهی ایونتهای تجاری به قرنها پیش برمیگردد، شروع آن از یونان باستان، جایی که فروشندگان بهترین پیشنهادات خود را در وسط خیابان فریاد میزدند تا ایونتهای مدرن امروزی است. امروزه نمایشگاه از شکل ابتدایی آن خارج شده و محلی برای تکامل، توسعه و دستیابی به منابع جدید شدهاست. اما گیمیفای کردن ایونت به چه معناست؟
اما چگونه میتوان در قرن بیست و یکم خود را از رقبا متمایز کرد ؟
با افزایش رقابت در دنیای بازاریابی میان برندها، جذب مشتری باید به شیوههای نوین و جذابتری صورت گیرد. روشهای زیادی وجود دارد که بتوانید همچنان با مخاطبان و مشتریان در ارتباط باشید و از سوی دیگر میزان تعامل و مشارکت آنها را افزایش دهید. یکی از این روشها گیمفیکیشن است که کمک میکند تا همیشه مخاطبان و مشتریان درگیر شما و محتوایتان بمانند. گیمفیکیشن یک روند جدیدی است که باعث ایجاد تحول در تجارت شده است.
به وسیلهی گیمیفای کردن ایونت، میتوان توجه مشتریان را به برند خود جلب کنید و آنها را مجاب کنید تا شما را به دوستانشان معرفی کنند. از سوی دیگر مهمترین اهمیت گیمیفیکیشن در افزایش میزان درگیری ذهنی و مشارکت مخاطبان است .
گیمفیکیشن با استفاده از عناصر بازی و ایجاد رقابت و انگیزه و فعالیتهای گروهی، باعث تعامل شرکتکنندگان میشود و حتی میتواند با طراحی پاداش صحیح، تفریح و نشاط بیشتری ایجاد کند.
وقتی از این روش در بازاریابی استفاده شود، بازاریابها میتوانند فرصتهایی خلق کنند تا به اهدافشان دست یابند، از جمله:
- آگاهی از برند: افراد بیشتری از برندشان مطلع میشوند.
- درگیری با برند: مشتریان با برند درگیر میشوند و میزان تعامل افزایش پیدا میکند.
- حس رقابت را در شرکتکنندگان برمیانگیزد.
گیمیفای کردن ایونت در دنیای بازاریابی امروز
امروزه گیمیفای کردن ایونت به یکی از ارکان اصلی بازاریابی مدرن تبدیل شدهاست. گیمیفیکیشن یکی از بهترین راهکارهایی است که بازاریابی را در قالب چیزی شبیه یک بازی عرضه میکند. اکثر شرکتکنندگان در ایونتها علاقهای ندارند که ساعتها توسط یک بازاریاب برای پیوستن به یک کسب و کار یا خرید یک محصول وقتشان تلف شود! اما به وسیلهی گیمفیکیشن در واقع خودشان علاقهمند به شرکت در این تجارب بازیوارسازی شده خواهند شد.
در واقع شما با استفاده از گیمیفیکیشن انگیزهی مشتریان خود را برای استفاده از خدمات خودتان افزایش میدهید. اینکه شما در هر بخش جوایزی را برای برندگان در نظر بگیرید باعث میشود که شرکتکنندگان و مشتریان خود را تحت تأثیر قرار دهید تا شما را از بین رقبا برگزینند.
با استفاده از گیمفیکیشن، میتوانید محصولات و خدمات خود را تبلیغ کنید، بازدیدکنندگان و مشتریهای جدیدی جذب کنید، افزایش پاخور داشته باشید و حتی سرنخ جمع کنید. همچنین گیمیفیکیشن باعث ایجاد تعامل بیشتر، تسریع بازگشت سرمایه، جذب مشتریان جدید، تقویت وفاداری به برند و افزایش رضایت مشتری میشود.
از آنجایی که گیمیفای کردن ایونت از مفاهیم بازی مانند رقابت، سیستم امتیازدهی، تابلوی امتیازات و جوایز و قرعهکشی استفاده میکند، برای شرکتکنندگان بسیار جذاب و اعتیادآور است.
گیمفیکیشن یکی از بصریترین و لذتبخشترین راهها برای درگیر نگهداشتن شرکتکنندگان است. همچنین جنبهی رقابت دوستانه، آنها را تشویق میکند تا کاوش کنند، با غرفهداران و حامیان مالی ملاقات کنند، در جلسات شرکت کنند و با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. گیمفیکیشن به شما کمک میکند تا با کمترین تلاش یک رابطه پایدار برقرار کنید. برخی از بزرگترین برندهای جهان با بازاریابی مبتنی بر گیمفیکیشن به موفقیتهای باورنکردنی دست یافتهاند.
نمونههایی از گیمیفای کردن ایونت
اخیرا در ایونتها و کنفرانسها انواع مختلفی از بازیها را میتوانید مشاهده کنید. از گردونه شانس و نظرسنجی گرفته تا بازیهای واقعیت مجازی. حال به بررسی چند مثال در این زمینه میپردازیم.
شرکت مالی Checkout.com
Checkout.com یک شرکت مالی است که به دنبال راهی سرگرمکننده برای تعامل با شرکتکنندگان در ایونت خود بود. آنها تصمیم گرفتند از بازی Wordle به خاطر ماهیت چالشبرانگیز و متفکرانهاش استفاده کنند. این شرکت با مشاهدهی بازخورد بازدیدگنندگان متوجه شد که مردم چقدر این بازی را دوست داشتند. Checkout انتظار نداشت این بازی تا این حد محبوب باشد. آنها علاوه بر پیشنهاد بازی به افراد از کدهای QR برای ترغیب بیشتر بازدیدکندگان به بازی استفاده کردند.
شرک فناوری اطلاعات Astro Baltics
Astro Baltics در غرفه خود به دنبال چیزی سرگرمکننده و چشمنواز برای جمعآوری ایمیلها با اهداف استخدام و تعامل بیشتر با شرکتکنندگان در این رویداد بود. گیمیفای کردن ایونت این شرکت همراه با یک بازی به نام hoops بود که در بین حضار، بسیار محبوب و موفق شد.
بازیکنان اظهار داشتند که این بازی بسیار اعتیادآور و یک عامل سرگرمکننده و تعاملی و پر از اطلاعات مفید است. ایدهی این شرکت بسیار جذاب بود. آنها صفحهی بزرگ لمسی را به صورت عمودی چرخانده بودند و یک قاب به صفحه نمایش اضافه کردند که شبیه گوشی هوشمند بود. به این ترتیب به نظر میرسید یک برنامهی تلفن همراه غول پیکر در حال اجراست.
FoundMe –Startup News portal
FoundMe غرفهی خود را کمی متفاوت ساخته بود. آنها دو بازی مجزا برای دو روز مختلف ساختند. هر دو بازی بسیار محبوب بود و بازخورد بازیکنان بسیار مثبت بود. بازیکنان فقط به خاطر بازی و کتابها به غرفه میآمدند، اگر گردونه را میچرخاندند میتوانستند برنده شوند. چیزی که این غرفه را خاص میکرد این بود که فروشندگانش همیشه در غرفه حضور نداشتند اما با این حال به وسیلهی بازی با شرکتکنندگان ارتباط برقرار میکردند.
Grunfin
شرکت مالی گرونفین، در نمایشگاه یک غرفهی بسیار کوچک داشت. این شرکت، سرمایهگذاری را به صورت بازی به مردم آموزش میداد. بازی آنها بسیار جذاب بود و باعث شد مردم واقعا در مورد انتخابهای سرمایهگذاری خود فکر کنند. گرونفین از چیزهای ساده و بیاهمیت به صورت خلاقانه استفاده کرد. بازدیدکنندگان میتوانستند به سوالات روی لپتاپ پاسخ دهند، که به اعضای تیم اجازه میداد براساس پاسخها مکالمه را با شرکتکنندگان ادامه دهند.
مثالهای ایرانی
همانطور که میدانید طراحی بازی نمایشگاهی و گیمیفای کردن ایونتها یکی از اصلیترین خدمات ماست. شما میتوانید از یک ساعت مشاوره رایگان در این زمینه توسط تیم ما برخوردار شوید. ما پروژههای متعددی با شرکتهای متفاوت در این زمینه داشتهایم. از جمله:
- آسرون
- هایپرمی
- دکمه
- بیمه سامان
- ادمیرال
- حفاری شمال
- پدکس
- پایندان
- رایمند
- انرژی گستر سینا
- یونیلیور