طراحی راه‌حل‌های مبتنی بر بازی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

طراحی کالاهای مجازی

طراحی کالاهای مجازی
طراحی کالاهای مجازی

در طراحی گیمیفیکیشن، کالاهای مجازی(Virtual Goods) به عنصری ضروری در افزایش مشارکت کاربران و ایجاد رفتارهای مطلوب تبدیل شده‌اند. این آیتم­‌ها به صورت اشکال مختلف، مانند حیوانات خانگی مجازی، محصولات کشاورزی که کاربران می‌توانند آن‌ها را به دست آورند، و حتی با آن‌ها تجارت کنند، وجود دارند.

انواع کالاهای مجازی

کالاهای مجازی به طور کلی به دو نوع کاربردی و تزیینی تقسیم می‌­شوند.

1-کالای مجازی کاربردی:

این موارد دارای کاربرد عملی در بازی هستند. به عنوان مثال، یک حیوان خانگی مجازی که می‌تواند برای شما بجنگد یا ابزاری که به شما کمک می‌­کند وظایف درون بازی را انجام دهید. کالاهای مجازی کاربردی اغلب کارکردی مثل بوسترها دارند و باعث جذابیت بازی می‌شوند.

2-کالای مجازی تزئینی:

این آیتم­‌ها هیچ تاثیر مستقیمی روی بازی ندارند و صرفا جنبه‌ی زیبایی دارند. به عنوان مثال می‌­توان به کلاهی اشاره کرد که آواتار شما را جذاب‌تر نشان می‌دهد یا ساختمانی که جنبه‌ی نمادین دارد و  جذابیت بصری را به محیط مجازی شما اضافه می­کند. اگرچه ممکن است این آیتم­‌های تزیینی در ابتدا برای جذب کاربران کافی نباشند، اما می‌توانند به حفظ آن‌ها در طول مراحل بازی کمک کند.

معرفی انواع کالاهای مجازی
معرفی انواع کالاهای مجازی

بررسی کالای مجازی از عینک اکتالیسیس

کالای مجازی از چندین رانه در چارچوب Octalysis استفاده می‌­کنند که عبارتند از:

1-رانه مالکیت   (Core Drive 4): کاربران به دلیل علاقه به مالکیت و کنترل به سمت کالای مجازی کشیده می‌شوند. آن‌ها می‌خواهند از دارایی‌های مجازی خود محافظت کنند، آن‌ها را به رخ بکشند و در طول زمان چیزهای بیشتری به دست آورند.

2-کمیابی و محدودیت (Core Drive 6): ارزشمندی کالای مجازی اغلب از نادر بودن آن‌ها یا دشواری به دست آوردن آن‌ها ناشی می‌­شود. کمیابی و در دسترس نبودن نقش مهمی در ایجاد طمع و پیگیری کاربران  دارد.

3- رانه اجتماعی  (Core Drive 5): کالای مجازی می‌تواند به عنوان نمادی برای جایگاه اجتماعی باشد که می‌تواند منجر به ایجاد حسادت یا تحسین سایر کاربران شود. این جنبه اجتماعی می‌­تواند کاربران را تشویق کند تا کالای مجازی بیشتری را برای ارتقای جایگاه اجتماعی خود به دست آورند.

4-رانه عدم قطعیت (Core Drive 7): شیوه به دست آوردن کالاهای مجازی را می­‌توان به گونه‌­ای طراحی کرد که غیرقابل پیش­بینی باشد، مانند قطره­‌های تصادفی، جعبه­‌های رمز و راز یا ایستر اگ. این غیرقابل پیش بینی بودن کاربران را درگیر و کنجکاو می‌کند که در آینده چه چیزی پیدا کنند.

5-رانه خلاقیت: (Core Drive 3)  کالای مجازی به کاربران این فرصت را می‌دهد که سبک خاص خود را داشته باشند و احساس منحصربه‌فرد بودن و قدرت بیشتر در آن‌ها ایجاد می‌­کند.

طراحی کالای مجازی
طراحی کالای مجازی

طراحی کالاهای مجازی برای تاثیرگذاری بیشتر

برای بهینه‌سازی استفاده از کالاهای مجازی در تجربه‌ای که طراحی می‌کنید، دستورالعمل‌های زیر را در نظر بگیرید:

  • ترکیبی متعادل از کالاهای مجازی کاربردی و تزئینی ایجاد کنید. در حالی که اقلام تزئینی ممکن است در ابتدا برای جذب کاربران کافی نباشند، اما می­‌توانند آن‌ها را به ادامه‌ی بازی ترغیب کنند. از سوی دیگر، آیتم‌­های مجازی کاربردی می­‌توانند بازی را غنی کنند و انگیزه‌ی بیشتری در کاربران ایجاد کند.
  • از محدودیت و غیرقابل پیش­بینی بودن برای افزایش ارزش کالاهای مجازی استفاده کنید. به دست آوردن برخی از کالاهای مجازی را دشوار کنید، چه از طریق عدم دسترسی کافی یا با ترکیب آن‌ها در ساختار پاداش غیرقابل پیش­بینی، مانند قطره‌های تصادفی، میستری باکس یا ایستراگ.
  • عناصر اجتماعی را در کالاهای مجازی خود بگنجانید. این کار کاربران را قادر می‌­سازد تا کالای مجازی خود را به دیگران نشان دهند و محیطی را ایجاد کند تا بتوانند دیده شوند و تحسین یا حسادت همتایان خود را به دست آورند. این جنبه اجتماعی می­‌تواند کاربران را تشویق کند تا کالاهای مجازی بیشتری را برای ارتقا جایگاه اجتماعی خود به دست آورند.
  • اطمینان حاصل کنید که کالای مجازی با موضوع کلی و زیبایی شناسی تجربه مبتنی بر گیمیفیکیشن شما همخوانی داشته باشد.
  • پیاده‌­سازی یک سیستم معاملاتی برای کالای مجازی را در نظر بگیرید. اجازه دادن به کاربران برای تبادل اقلام، می­‌تواند حس اجتماعیشان را تقویت کند و ارزش کالای مجازی را افزایش دهد. با این حال، ایجاد محدودیت‌­های معاملاتی برای حفظ تعادل در سیستم ضروری است.
  • تنوع و گستردگی کالاها را بیشتر کنید. طیف متنوع و گوناگونی از آیتم‌ها را ارائه دهید که به اولویت‌ها و سلایق گوناگون کاربران پاسخ ‌دهد. این کار جذابیت بازی را بیشتر می­‌کند.
  • به طور مرتب کالای مجازی را جدید و به روزرسانی کنید تا کاربران را درگیر و هیجان‌زده نگه دارید. این  کار از رکود جلوگیری می‌کند و کاربران را تشویق به بازی ادامه می‌­کند.
  •   رفتار و بازخورد کاربران را زیر نظر بگیرید تا بفهمید کدام کالای مجازی محبوب‌تر  و مؤثرتر  هستند. این داده‌ها می‌توانند به طراحی کالای مجازی آینده کمک کنند و استراتژی کلی گیمیفیکیشن شما را  بهینه‌سازی کند.
  • این نکته را در نظر داشته باشید که  افزودن کالای مجازی  ممکن است برای همه مخاطبان مناسب نباشد. هنگام تصمیم­‌گیری در مورد گنجاندن کالای مجازی، زمینه و هدف تجربه‌ی مبتنی بر گیمیفیکیشن خود را در نظر بگیرید.
  • گیمیفیکیشن و کالاهای مجازی
    گیمیفیکیشن و کالاهای مجازی

نتیجه‌گیری

کالای مجازی یکی از مهم‌ترین عناصر گیمیفیکیشن هستند که می‌توانند ابزار قدرتمندی در گیمیفیکیشن باشند و مشارکت کاربر را افزایش دهند. با طراحی دقیق و پیاده‌سازی درست کالای مجازی، می‌توانید تجربه‌ای جذاب ایجاد کنید که کاربران را درگیر نگه دارد و به بازی علاقه‌مند کند.

در این زمینه باید به روندها و تکنولوژی‌های حال حاضر دقت کنیم برای مثال تیم ما می‌تواند این کالاهای مجازی را تبدیل به NFT کند. برای اطلاعات بیشتر در بخش درباره ما فرم مربوطه را پر کنید.

 

تصویر کامران حاتمی
کامران حاتمی
حدود 10 سالی است که در حوزه گیمیفیگیشن و طراحی رفتار به‌صورت تخصصی فعالیت می‌کنم و علاقه زیادی به ترویج این موضوعات در ایران دارم. آقای گیمیفیکیشن یک تیم است و من کامران حاتمی، مدیر این تیم پرانرژی و حرفه‌ای هستم. پیش‌زمینه تحصیلی مهندسی کامپیوتر (از علم و صنعت) و MBA (از امیرکبیر) دارم و در مسیر فعالیتم در حوزه گیمیفیکیشن، مطالعات گسترده‌ای در زمینه‌های نوروساینس، روان‌شناسی و علوم رفتاری داشتم. هم‌چنین کتاب‌های طراحی گیمیفیکیشن، گیمیفیکیشن در تدریس، هر آنچه باید درباره طراحی بازی‌های آموزشی اثربخش بدانید، ۱۴ روز تا شادی پایدار و اضطراب را ترجمه کرده‌ام. در حال حاضر در سوئد هستم.

فهرست مطالب