در طراحی گیمیفیکیشن، کالاهای مجازی(Virtual Goods) به عنصری ضروری در افزایش مشارکت کاربران و ایجاد رفتارهای مطلوب تبدیل شدهاند. این آیتمها به صورت اشکال مختلف، مانند حیوانات خانگی مجازی، محصولات کشاورزی که کاربران میتوانند آنها را به دست آورند، و حتی با آنها تجارت کنند، وجود دارند.
انواع کالاهای مجازی
کالاهای مجازی به طور کلی به دو نوع کاربردی و تزیینی تقسیم میشوند.
1-کالای مجازی کاربردی:
این موارد دارای کاربرد عملی در بازی هستند. به عنوان مثال، یک حیوان خانگی مجازی که میتواند برای شما بجنگد یا ابزاری که به شما کمک میکند وظایف درون بازی را انجام دهید. کالاهای مجازی کاربردی اغلب کارکردی مثل بوسترها دارند و باعث جذابیت بازی میشوند.
2-کالای مجازی تزئینی:
این آیتمها هیچ تاثیر مستقیمی روی بازی ندارند و صرفا جنبهی زیبایی دارند. به عنوان مثال میتوان به کلاهی اشاره کرد که آواتار شما را جذابتر نشان میدهد یا ساختمانی که جنبهی نمادین دارد و جذابیت بصری را به محیط مجازی شما اضافه میکند. اگرچه ممکن است این آیتمهای تزیینی در ابتدا برای جذب کاربران کافی نباشند، اما میتوانند به حفظ آنها در طول مراحل بازی کمک کند.
بررسی کالای مجازی از عینک اکتالیسیس
کالای مجازی از چندین رانه در چارچوب Octalysis استفاده میکنند که عبارتند از:
1-رانه مالکیت (Core Drive 4): کاربران به دلیل علاقه به مالکیت و کنترل به سمت کالای مجازی کشیده میشوند. آنها میخواهند از داراییهای مجازی خود محافظت کنند، آنها را به رخ بکشند و در طول زمان چیزهای بیشتری به دست آورند.
2-کمیابی و محدودیت (Core Drive 6): ارزشمندی کالای مجازی اغلب از نادر بودن آنها یا دشواری به دست آوردن آنها ناشی میشود. کمیابی و در دسترس نبودن نقش مهمی در ایجاد طمع و پیگیری کاربران دارد.
3- رانه اجتماعی (Core Drive 5): کالای مجازی میتواند به عنوان نمادی برای جایگاه اجتماعی باشد که میتواند منجر به ایجاد حسادت یا تحسین سایر کاربران شود. این جنبه اجتماعی میتواند کاربران را تشویق کند تا کالای مجازی بیشتری را برای ارتقای جایگاه اجتماعی خود به دست آورند.
4-رانه عدم قطعیت (Core Drive 7): شیوه به دست آوردن کالاهای مجازی را میتوان به گونهای طراحی کرد که غیرقابل پیشبینی باشد، مانند قطرههای تصادفی، جعبههای رمز و راز یا ایستر اگ. این غیرقابل پیش بینی بودن کاربران را درگیر و کنجکاو میکند که در آینده چه چیزی پیدا کنند.
5-رانه خلاقیت: (Core Drive 3) کالای مجازی به کاربران این فرصت را میدهد که سبک خاص خود را داشته باشند و احساس منحصربهفرد بودن و قدرت بیشتر در آنها ایجاد میکند.
طراحی کالاهای مجازی برای تاثیرگذاری بیشتر
برای بهینهسازی استفاده از کالاهای مجازی در تجربهای که طراحی میکنید، دستورالعملهای زیر را در نظر بگیرید:
- ترکیبی متعادل از کالاهای مجازی کاربردی و تزئینی ایجاد کنید. در حالی که اقلام تزئینی ممکن است در ابتدا برای جذب کاربران کافی نباشند، اما میتوانند آنها را به ادامهی بازی ترغیب کنند. از سوی دیگر، آیتمهای مجازی کاربردی میتوانند بازی را غنی کنند و انگیزهی بیشتری در کاربران ایجاد کند.
- از محدودیت و غیرقابل پیشبینی بودن برای افزایش ارزش کالاهای مجازی استفاده کنید. به دست آوردن برخی از کالاهای مجازی را دشوار کنید، چه از طریق عدم دسترسی کافی یا با ترکیب آنها در ساختار پاداش غیرقابل پیشبینی، مانند قطرههای تصادفی، میستری باکس یا ایستراگ.
- عناصر اجتماعی را در کالاهای مجازی خود بگنجانید. این کار کاربران را قادر میسازد تا کالای مجازی خود را به دیگران نشان دهند و محیطی را ایجاد کند تا بتوانند دیده شوند و تحسین یا حسادت همتایان خود را به دست آورند. این جنبه اجتماعی میتواند کاربران را تشویق کند تا کالاهای مجازی بیشتری را برای ارتقا جایگاه اجتماعی خود به دست آورند.
- اطمینان حاصل کنید که کالای مجازی با موضوع کلی و زیبایی شناسی تجربه مبتنی بر گیمیفیکیشن شما همخوانی داشته باشد.
- پیادهسازی یک سیستم معاملاتی برای کالای مجازی را در نظر بگیرید. اجازه دادن به کاربران برای تبادل اقلام، میتواند حس اجتماعیشان را تقویت کند و ارزش کالای مجازی را افزایش دهد. با این حال، ایجاد محدودیتهای معاملاتی برای حفظ تعادل در سیستم ضروری است.
- تنوع و گستردگی کالاها را بیشتر کنید. طیف متنوع و گوناگونی از آیتمها را ارائه دهید که به اولویتها و سلایق گوناگون کاربران پاسخ دهد. این کار جذابیت بازی را بیشتر میکند.
- به طور مرتب کالای مجازی را جدید و به روزرسانی کنید تا کاربران را درگیر و هیجانزده نگه دارید. این کار از رکود جلوگیری میکند و کاربران را تشویق به بازی ادامه میکند.
- رفتار و بازخورد کاربران را زیر نظر بگیرید تا بفهمید کدام کالای مجازی محبوبتر و مؤثرتر هستند. این دادهها میتوانند به طراحی کالای مجازی آینده کمک کنند و استراتژی کلی گیمیفیکیشن شما را بهینهسازی کند.
- این نکته را در نظر داشته باشید که افزودن کالای مجازی ممکن است برای همه مخاطبان مناسب نباشد. هنگام تصمیمگیری در مورد گنجاندن کالای مجازی، زمینه و هدف تجربهی مبتنی بر گیمیفیکیشن خود را در نظر بگیرید.
نتیجهگیری
کالای مجازی یکی از مهمترین عناصر گیمیفیکیشن هستند که میتوانند ابزار قدرتمندی در گیمیفیکیشن باشند و مشارکت کاربر را افزایش دهند. با طراحی دقیق و پیادهسازی درست کالای مجازی، میتوانید تجربهای جذاب ایجاد کنید که کاربران را درگیر نگه دارد و به بازی علاقهمند کند.
در این زمینه باید به روندها و تکنولوژیهای حال حاضر دقت کنیم برای مثال تیم ما میتواند این کالاهای مجازی را تبدیل به NFT کند. برای اطلاعات بیشتر در بخش درباره ما فرم مربوطه را پر کنید.